12 april 2019

Europese dividend groeiaandelen?


Mijn portfolio bestaat voor ongeveer 54% uit Amerikaanse aandelen. Simpelweg omdat de opzet van dividend-groeiaandelen vooral in de US bestaat: bedrijven die jaar-op-jaar (tot zelfs 64 jaar) onafgebroken hun dividend verhogen.

Ondank dat gespreid inleggen het valutarisico dempt (zie hier een eerdere post daarover), zit het me toch niet helemaal lekker. Mocht de dollar gaan dalen, dan wordt mijn portfolio minder waard en krijg ik minder dividend in euro's. Daarentegen koop ik wel weer goedkoper US aandelen voor het zelfde geld.

Daarom ben ik op zoek naar Europese dividend-groeiaandelen die in euro's noteren. Maar waar-o-waar vind ik die? Er zijn in Europa (en NL) genoeg bedrijven die een goed dividend uitkeren (denk aan Shell of ING), maar erg weinig stabiele, bekende bedrijven die jaar-op-jaar hun dividend hebben verhoogd. De enige bekende is wellicht Unilever (10 jaar achtereenvolgens).

En zijn wel wat lijsten in omloop, maar die zijn vaak oud. Om mijn dollar/euro balans te behouden kan ik dus verschillende dingen doen voor:

  • Beleggen in EU-bedrijven met goed dividend, niet per se met stijgend dividend
  • Inleggen in een ETF, bijv. SPDR® S&P® Euro Dividend Aristocrats (die trouwens alleen gaat over de 40 hoogstdividend betalende bedrijven, stabiel of stijgend). ETF's vormen een goede spreiding, maar hebben vaak relatief laag dividend (laat staan groeiend).


Daarom de oproep: kennen jullie Europese dividend-groeiaandelen (of een lijst daarvan), die meer dan 10 jaar hun dividend hebben verhoogd?



Geen opmerkingen: