2 april 2019

Dividend update - maart 2019



Het is begin april en weer volop lente buiten. Heerlijk! Tijd om terug te kijken naar afgelopen maand.


Dividend-inkomsten


Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars, met belasting eraf gehaald). 


Samengevat:

  • Dividend maart: €173
  • Dividend 2019: €336
  • Jaarlijks (forward) dividend: €1878 ($2067)
  • Yield on cost: 5,9% (berekend over jaarlijks dividend)


Ten opzichte van vorig jaar maart heb ik een Year-Over-Year groei van 125%. Het dividend van januari en februari was nog een scheve vergelijking met vorig jaar, aangezien mijn  portfolio toen nog echt in opbouw was. De maand maart is voor mij de eerste eerlijke vergelijking. Dat is dus een geweldige toename ten opzichte van vorig jaar!


Dividend-groei


In maart is de volgende dividend-groei aangekondigd:

  • Man Street Capital (MAIN): +2,6%
  • Realty Income (O): +0,2%


Portfolio en aankopen


Hieronder een overzicht van mijn portfolio. Mijn aankopen in maart (ik ben deze maand niet toegekomen aan een aankoop-review):

    • AbbVie (ABBV): 4st
    • Magellan Midstream Partners (MMP): 8st

    ABBV stond al langer op mijn watch list. Met de recente onderwaardering heb ik ze bijgekocht. MMP is een energiebedrijf, voornamelijk in gas- en olie-leidingen. Ze hebben al 19 jaar het dividend verhoogd en zijn met het huidige dividendrendement van 6,5% redelijk ondergewaardeerd. 

    Samen voegen ze $49 aan dividend toe op jaarbasis. Samen met de stijgende dollar groeit mijn jaarlijks (forward) dividend naar €1878. Nog €122 te gaan tot de €2000!


    Hoe was jullie maand qua dividend?




    8 opmerkingen:

    mr FinVrij zei

    Dat zijn al serieuze inkomsten zeg. Gaat goed bij jou/jullie. Bij ons ook een goede maand, maar nog steeds iets lager dan vorig jaar.

    De kleine belegger zei

    Ziet er weer goed uit, Mr.Groeigeld.

    Ik heb de balans voor maart nog niet opgemaakt. Maar het zal beter zijn dan februari.

    Wat is het verhaal achter de grote positie in Oxford Lane Capital? Het lijkt mij een riskante business. Of heb ik het mis?

    Mr Groeigeld zei

    Bedankt, ook bij jou zag het er goed uit. Inderdaad lager dan vorig jaar, maar de groei zit er nog flink in t.o.v. eerdere jaren.

    Mr Groeigeld zei

    Bedankt kleine belegger. Februari was (ook voor mij) een erg stille maand ja.
    OXLC zie ik als een hoogdividend inkomstenbron, dat maandelijks uitkeert. Het is inderdaad een risico, maar heeft al 25% van de huidige waarde aan dividend verdiend. Over een paar jaar heb ik evenveel dividend ontvangen als mijn inleg, dus is het gratis geld. Wat ik weer in andere fondsen beleg.

    Dividendbelegger zei

    Ziet er inderdaad indrukwekkend uit. En kan je aankopen voor maart wel waarderen.

    Ben eigenlijk wel benieuwd naar je watch list :-)

    of in ieder geval je top 5.

    Willem zei

    Hallo Groeigeld,

    De portefeuille begint goede vormen aan te nemen.
    De kracht van dividend beleggen is kopen en herinvesteren, iedere maand weer .kan al met een 100 of 200 euro als je maar volhoud.
    kan je dat 10 jaar volhouden dan komt er een moment dat de sneeuwbal gaat rollen.
    Succes ermee

    Willem

    Mr Groeigeld zei

    Die wachtlist varieert nogal, dus dat wordt lastig. Er staan in ieder geval veel dividend aristocrats op.

    Mr Groeigeld zei

    Precies! Of je nu met €50, €100 of €500 belegt, alle kleine beetjes en lang volhouden zorgt uiteindelijk voor een flinke sneeuwbal.