8 mei 2023

Dividend update - april 2023

De eerste zonnestralen hebben onze woonplaats afgelopen week inmiddels bereikt. Heerlijk na ons weekje vakantie en mijn vakantiebeslommeringen. In de tussentijd lijken de beurzen nog steeds geen richting te kunnen kiezen. Dat zie ik terug in mijn portfolio-waarde, die vooral stijgt vanuit eigen inbreng. Laten we eens kijken wat april aan dividend heeft gebracht.

Dividend-inkomsten

Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars). 

Samengevat:

  • Dividend april: €195
  • Dividend heel 2023: €968
  • Jaarlijks (forward) dividend: €3688 of 3877 EUR+USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,1%

In april kregen we net geen €200 aan dividend binnen, maar wel 29% meer dan vorig jaar. 

Qua forward dividend in euro's loopt de boel weer wat achter door de dalende dollar (of stijgende euro).  In EUR+USD nader ik langzaam de 3900 EUR+USD, dat werd wel tijd, anders wordt het erg lastig om mijn dividendplannen voor 2023 te behalen.


Dividend-veranderingen


Afgelopen maand zijn de volgende veranderingen aangekondigd:
  • Johnson & Johnson (JNJ): +5,3%
  • Procter & Gamble (PG): +3,0%

Een magere maand qua dividendverhogingen, maar alle beetjes tellen mee.


Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Deze maand heb gekocht:

  • SPDR S&P U.S. Dividend Aristocrats ETF (SPYD): 24st
  • VanEck High Dividend ETF (TDIV): 10st

Samenvatting


Mooi om te zien hoe april van een kleine dividendmaand steeds meer begint bij te dragen. Daarbij zorgt de afzwakkende dollar wel voor een achterlopend dividend in euro's. Maar goed, ik kan daardoor weer meer dollar-aandelen kopen met dezelfde euro's.

Of ik mijn dividendplannen voor 2023 ga halen na de dividendverlagingen van vorige maand, weet ik niet zeker meer. Of er komen nog flinke verhogingen, of het dividend van komende maanden samen met mijn inleg zal net genoeg zijn om mijn doel te halen. We gaan het zien.


Hoe was jullie maand qua dividend?

7 opmerkingen:

Luxe of Zuinig zei

0 euro :-)

Niets noppes nada. Maar goed ik beleg natuurlijk ook niet specifiek in dividend aandelen dat scheelt.
Verder wilde ik zeggen dat, ook al dat je niet je verwachtte doel wellicht haalt er nog steeds een stijging in zit. Focus je daarop, want het is nog altijd beter dan eerst! Positief denken!

Mr Groeigeld zei

@Luxe of Zuinig: bedankt voor je positieve note! :-) Ik ben soms te kritisch voor mezelf en wil graag de doelen halen, die ik heb gesteld. Maar inderdaad, 29% meer dividend dan vorig jaar is zeker posifief.

Met €0 nu zal jullie grootste dividenduitkering in juni vallen, neem ik aan?

Quint zei

Hey,
Nette groei toch, die 29%

Bij mij was april goed voor €642, een groei van slechts 4%. Dat komt voornamelijk omdat Engie dit jaar later heeft uitgekeerd.

Aankopen vorige maand:
- Verizon
- Lyondell
- Flow Traders
- IBM


Luxe of Zuinig zei

Ik verwacht van wel ja, maar we gaan het meemaken :)

Mr Groeigeld zei

@Quint: ondanks de 4% groei had je absoluut gezien toch een mooie aprilmaand! Lyondell bevalt mij ook steeds meer, stabiele betaler zonder teveel belasting.

Henk zei

Inderdaad een prima verhoging t.o.v. vorig jaar. Helemaal omdat Rio Tinto bijna de helft minder uitkeerde dan een jaar geleden. Met de ontwikkeling van de EUR/USD koers kan je je altijd nog richten op USD dividend betalende aandelen om je EUR/USD dividend doelstelling te behalen ;)

Hier een daling van 7% t.o.v. vorig jaar met dank aan Rio Tinto en Vopak dat dit jaar in mei uitkeerde i.p.v. april.

Mr Groeigeld zei

@Henk: Rio is inderdaad een tegenvaller. Maarja, we moet het ermee doen, ik wist vantevoren dat het bedrijf erg wisselde in uitbetalingen. Zelf heb ik ze daarom lager ingeschat in het jaarlijks uit te keren dividend.