20 maart 2023

Geen pensioenbeleggen voor ons

Al een tijdje heb ik in mijn gedachten,jaar dat ik eens moet kijken naar pensioenbeleggen. Zoals Mr. FOB regelmatig op zijn blog schrijft, is het een interessante manier van pensioenvermogen opbouwen in de derde pijler (1e pijler is AOW, 2e pijler is via een pensioenfonds). Je berekent je jaarruimte, legt dat bedrag netto in bij één van de aanbieders en vraagt het bruto/netto verschil terug bij de belastingdienst. Je betaalt geen vermogensbelasting over die pot en pas als je later met pensioen bent, betaal je inkomstenbelasting. Deze is tegen die tijd lager dan wanneer je werkt. Oftewel, win-win-win.

Aangezien mijn vrouw een armzalig pensioen opbouwt (kan zij niets aan doen, deelname is verplicht), is het wellicht een mooie aanvulling op haar pensioen. Voor mij was er echter altijd één grote maar, namelijk dat je het wegzet in een potje en het pas krijgt uitgekeerd (via allerlei constructies) als je de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt. Leuk, maar ik wil graag eerder met pensioen, niet op mijn 70e. Ook wil de overheid de regels weleens tussentijds wijzigen.

Daar kwam vandeweek nog een grote maar bij, die ik nog niet op het vizier had. Ik was de belastingaangifte aan het doen, waarbij we dit jaar van twee posten terugkrijgen. Ten eerste de kosten die we vorig jaar hebben gemaakt voor de hypotheek van ons nieuwe huis. Ten tweede de jaarlijkse teruggave van het pensioen van mijn vrouw. Ik zal niet in detail treden, maar haar pensioenfonds werkt hetzelfde als pensioenbeleggen: je legt zelf wat in en je kunt het terugvragen van de belastingdienst. We willen eigenlijk helemaal niet aan die regeling meedoen, maar het is nu eenmaal verplicht.
Bij dat invullen, kwam er een mooi rond bedrag onder aan de streep te staan voor onze teruggave. Dat vond ik iets te mooi, ik zie namelijk nooit ronde bedragen bij de belastingaangifte. Na wat schuiven met getallen, kwam ik er niet zomaar uit, dus heb ik even gebeld met de belastingdienst. En wat blijkt (stom van mij): je kunt van nooit meer terugkrijgen dan wat er aan loonbelasting wordt ingehouden. Dat is logisch, maar betekent ook, dat wat we terugkrijgen van de pensioeninleg van mijn vrouw al meer is dan de ingehouden loonbelasting. Oftewel: we zitten al aan de maximum inleg! Hierdoor kunnen we nu zo'n €350 niet meer terugvragen.

Op de vraag of dit dan ook geldt voor pensioenbeleggen/sparen, bevestigde de vrouw aan de telefoon dit. Ik kan dus leuk de jaarruimte van mijn vrouw berekenen en in de veronderstelling zijn, dat je dit terugkrijgt, maar dat blijkt dus niet zomaar waar te zijn.
Ik ken collega's van mijn vrouw die nog meer pensioen inleggen (dat kun je instellen, wij hebben het minimaal gezet vanwege de slechte resultaten), maar ik vraag me af of zij doorhebben dat ze grotendeels netto inleggen en een deel niet terugkrijgen.

Conclusie: voor ons geen pensioenbeleggen. We zouden natuurlijk nog kunnen inleggen voor de belastingvoordelen (geen vermogensbelasting en lagere belasting bij uitkering), maar dan zitten we nog vast aan een uitkering vanaf onze pensioenleeftijd. Aangezien we eerder willen stoppen met werken, heb ik dat liever niet.


Doen jullie aan pensioenbeleggen?


10 opmerkingen:

Luxe of Zuinig zei

Dat is wel vervelend inderdaad. Maar een aparte constructie houden ze er dan ook op na bij je vrouw qua pensioen. Weet je trouwens of dit gaat gelden voor elk jaar? Want je mag natuurlijk 7 jaar terug in de tijd om reserveringsruimte te gebruiken wat mogelijk nog als optie geldt als uitweg? Of kom je dan nog niet uit?

Amy zei

Ik vindt dit erg moeilijk.... Weet je ook of de fiscalizering van de AOW de "belastingvoordeel" voor ouderen niet teniet gaat doen?
Ik bedoel dit: https://www.stichtingpensioenbehoud.nl/nieuwsbrieven/615-fiscalisering-aow#:~:text=Wat%20betekent%20fiscalisering%20AOW%3F,door%20extra%20belastingheffing%20bij%20gepensioneerden.
Nogmaals ik vindt het moeilijk.....
Groeten
Amy

Mr Groeigeld zei

@Amy: ik ken het voorstel niet en lijkt me ook niet wenselijk. In principe bouw je gedurende je leven AOW op, dat lijkt me niet ok om extra te gaan belasten. Maar zoals ik zei, ik ken het voorstel niet.

Mr Groeigeld zei

@Luxe of zuinig: dat is het ergste, blijkbaar was dit voorgaande jaren ook al zo. We hebben dus jarenlang een deel netto ingelegd. Hadden we dat dus beter zelf kunnen beleggen. Het is een bepaalde beroepsgroep waarbij het zo is geregeld, we willen er al langer vanaf.

Mevrouw Niekje zei

Ja, bij een Gloed Nieuwe Bank heb ik zo'n pensioenrekening. Ik laat mijn aangifte altijd doen door het administratiekantoor die de admin van mijn partner doet. Vroeger deed ik het nog wel zelf maar sinds ons trouwen niet meer. Ik dacht dat zo'n pensioenspaarprogramma altijd gunstig was, maar niet dus. Zal even uitzoeken of het voor mij wel of niet verstandig is. Altijd goed om andermans ervaringen/kennis van dit soort onderwerpen te lezen!

Mr Groeigeld zei

@Mevrouw Niekje: goed om te controleren. Kijk dus vooral naar of je teruggave hoger is dan je loonbelasting. Zoja, dan weet je dat je het verschil in feite netto inlegt.

Luxe of Zuinig zei

Groeigeld,
Dat bedacht ik me trouwens net. Met de ingang van het nieuwe pensioenwet. Wordt de ruimte die je kan inleggen verruimd van 13,3% naar 30% van je grondslag. Daarmee is er natuurlijk ook ruimte om met je reserveringsruimte te gaan spelen vanaf dit jaar voorwaarts en je wellicht alsnog dit kan/mag inleggen.
Ruimte voor mogelijkheden in ieder geval om uit te zoeken ;-)

Mr Groeigeld zei

@Luxe of zuinig: bedankt voor de tip, dat ga ik eens nalezen. Ik verwacht echter, dat dit weinig verandert aangezien een grotere jaarruimte betekent, dat we nog meer boven de betaalde loonbelasting kunnen inleggen. Oftewel simpelweg nog meer netto inleggen.

Kapitalisman zei

Krijgt je vrouw dan heel weinig loon of betaalt ze heel weinig belasting? Ik vind het nogal een vreemde situatie namelijk. Mogelijk kan dan wel nog de algemene heffingskorting worden uitbetaald.

Mr Groeigeld zei

@Kapitalisman: ze werkt 50% en krijgt ook geen topsalaris, dus betaalt ze inderdaad absoluut gezien weinig belasting. Helaas kan ik haar pensioenaftrek niet meenemen in mijn post bij de belastingverdeling.