18 december 2021

En toen deden we....niets

Waar onze overheid zich weer erg druk maakt over de volgende corona-piek en we morgen weer in een lockdown gaan (ik zal mijn mening hierover maar niet geven), kwam vandeweek tussen neus en lippen opeens een nieuw coalitie-akkoord naar boven. Waar in het verleden druk werd ge-proefballond over hypotheekrente-aftrek en hervorming van het belastingstelsel gebeurt er komende jaren op dat vlak.....helemaal niets.

Nouja, niet helemaal niets:
  • Vanaf 2025 komt een box 3 vermogensheffing naar werkelijk rendement (voor zowel sparen, beleggen als vastgoed)
  • In 2023 gaat de box 3 vrijstelling naar €80.000 (per persoon)
  • De schenkingsvrijstelling eigen woning (ook wel bekend als "de jubelton") wordt per 2024 afgeschaft

Hervorming van het belastingstelsel: niets
Afschaffing van de hypotheekrenteaftrek: niets
Plannen voor woning naar box 3: niets

Als je het mij vraag ongelofelijk. Ondanks dat ik ook niet gaag mijn huis in box 3 zie landen of de HRA naar nul zie gaan, had ik wel iets van een poging of plan verwacht. Een gemiste kans wat mij betreft. De rentes staan historisch laag, nu is het moment om zaken te hervormen. Bruto of netto hypotheeklasten maakt namlijk weinig verschil. 

Los van of je het eens bent met de plannen of niet, het lijkt erop alsof deze coalitie de meeste hervormingen doorschuift naar een volgend kabinet, onder het mom dat de IT-wijzigingen enorm complex zijn. Dat laatste geloof ik best, maar we hadden tijdens de jarenlange discussie er toch best een keer naar kunnen kijken. Regeren is vooruitzien, toch?


Wat vinden jullie van nieuwe de vermogens- en woonplannen?

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Men is alle plannetjes aan het uitstellen (of te wel opsparen) totdat een nieuwe (financiƫle? (2024?)) crisis uitbreekt. Dan de crisis gebruiken om alle maatregelen ineen keer invoeren als lichtpunt van het einde van de tunnel.

Kortom men durft nu niet (er is te veel onrust).

Mina zei

Niet iedereen heeft lage rentes. Wij zitten nog met een deel op 6%, met nog 21 jaar te gaan. We hebben een deel overgesloten met boete, maar nog een deel over sluiten kost meer dan 20k en is pas na 14 jaar terugverdiend! Over 10 jaar zijn de kinderen klaar met studeren en dan willen we flink gaan aflossen. Verhuizen kunnen we met de huidige huizenmarkt niet, en overstappen naar een huurhuis is niet betaalbaarder. (Dat is ook de reden dat we jaren geleden hebben gekocht) Dus ik ben blij als de hypotheekrente nog even blijft bestaan. Als de kinderen uitgestudeerd zijn willen we flink gaan aflossen.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: zou dat het idee zijn? Ik zou de plannen nu niet bepaald zien als licht aan het eind van de tunnel ;-)

Mr Groeigeld zei

@Mina: 6% is inderdaad erg veel, zelfs voor 9 jaar geleden. Dan snap ik dat je daar niet op zit te wachten. Aan de andere kant wordt de HRA nu al steeds verder afgebouwd. Samen met de enorm lage rentes en het feit dat de oversluitboete fiscaal aftrekbaar is, zou het wellicht toch interessant voor jullie kunnen zijn.
Een ander lichtpuntje is dat het leenstelsel wordt afgeschaft, hiermee zou je al eerder kunnen beginnen met aflossen.