13 december 2021

De kosten van de koper

Ondanks dat ik het al prima weet, verbaas ik me toch weer over hoeveel kosten je maakt als je verhuist. Eigenlijk gaat het niet zozeer over het verhuizen, maar meer om de kosten die je betaalt als koper (k.k.) zodra je een huis koopt.

Als je een huis koopt, heb je tegenwoordig ook allerlei financiële mannetjes nodig om je bijv. hypotheek en taxaties te regelen. Omdat men zich in dit welontwikkelde land helemaal onmisbaar heeft gemaakt met met allerlei regeltjes, gelden er tegenwoordig flinke bedragen voor bijv. een taxatie. Ik heb nog tijden meegemaakt, dat een taxateur mij opbelde met de vraag "wat moet je ervoor hebben" en vervolgens gewoon een rapportje ging maken op basis van enkele zelfgemaakte foto's. Dat was nog eens efficiënt. Tegenwoordig moet er iemand langskomen, foto's maken, alles tot de cm opmeten, rapport maken, rapport laten valideren en dat weer opsturen. Bureaucratie ten top als je het mij vraagt.

Laat ik het eens concreet en transparant maken wat wij nu kwijt zijn:

Kosten van koop:
  • Overdrachtbelasting: 2% van €700.000, dus €14.000
  • Bouwkundige keuring: €550
  • Taxatie van gekochte woning (i.v.m. hypotheek): €650
  • Taxatie van te verkopen woning (i.v.m. overbruggingshypotheek): €550
  • Inschrijving via notaris: €1400 (hypotheek- en opleveringsakte)
  • Hypotheker: €2500
Kosten van verkoop:
  • Verkoopmakelaar: €5600

De verkoopmakelaar is natuurlijk optioneel, net als een aankoopmakelaar, maar we hebben bij onze vorige verkoop een lastige constructie gehad met de kopers, dus dat betaalde zich snel terug. De verkoopmakelaar gebruiken we vooral voor zijn netwerk. In dit geval hadden we trouwens geen aankoopmakelaar.

Als je alles bij elkaar optelt qua k.k., komt je dus op €19.650, ongelofelijk! Vooral de overdrachtsbelasting hakt er natuurlijk flink op in, maar ook de overige posten zijn behoorlijk. Als we het nu eens wat simpeler maken, dan hoeft een huis kopen ook minder te kosten. Maarja, we houden elkaar graag bezig in dit land. Gelukkig is er nog belastingaftrek voor een aantal posten: hypotheker, notariskosten voor de hypotheekakte en taxaties. Dat scheelt toch alweer zo'n €2000.

Wij hebben ervoor gekozen om de kosten koper uit eigen middelen te betalen. Je kunt het ook meefinancieren, maar dat vinden we lood om oud ijzer. Uiteindelijk betaal je het toch en we kunnen het dragen, naast een eigen inleg die we doen voor de hypotheek. Ja, we steken er aardig wat eigen geld in, maar we zien dat ook als een investering. Daarover binnenkort een ander artikel.

In april is de sleuteloverdracht, dan wordt onze bankrekening aardig leeggeslurpt, kijkend naar bovenstaande. Oftewel: vaak verhuizen in je leven is een dure business!


Hoe vaak zijn jullie al verhuisd?

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Zoek eens op execution only optie bij de hypotheek aanbieders. Misschien iets voor jou (omdat je exact weet wat je wil afsluiten?).

Kan je geld besparen (650 euro ipv 2500 euro)!

Geldsnor zei

Ik ben vaak verhuisd. Zelfs nog in de tijd van 6% overdrachtsbelasting. Mijn hypotheek was stukken goedkoper (via ING), maar ook de notaris was een stukje goedkoper. Maar het is wel bizar, de totale kosten.
Succes met de voorbereidingen!

Schrijver zei

Het was vroeger misschien reuze efficiënt en goedkoper om te laten taxeren, maar als het dan mis gaat en men een hypotheek krijgt die helemaal niet binnen de levensstandaard past, of een huis liet financieren die z'n waarde achteraf niet kon waarmaken, dan is de ellende enorm en ineens de schuld van de bank, ipv de koper die gewoon graag dat huis kosten wat het kost wil hebben.

Het is voor een behoorlijke doelgroep hard nodig om dingen 'officiëler' te doen.

Kapitalisman zei

Als ik ooit nog een hypotheek nodig ga hebben dan zou ik die ook zeker zelf regelen. De huidige hypotheek heb ik zeven jaar geleden wel via een adviseur afgesloten, en met de kennis van nu was dat geen al te best advies. Ik heb destijds de berekening van de adviseur zelfs nog moeten corrigeren.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: execution only was helaas geen optie ivm een overbruggingsconstructie. Anders had ik het inderdaad zelf gedaan, want zoals Kapitisman al zegt, ben ik half het werk van de adviseur aan het doen.

Mr Groeigeld zei

@Geldsnor: dankje! We zijn bijna door alle voorbereidingen heen waarna de financiën definitief zijn.
Tja, vroeger was alles beter lijkt het wel. Soms denk ik weleens dat ik oud wordt ;-)

Mr Groeigeld zei

@Schrijver: ik snap dat we na de crisis van 2008 de boel strakker zijn gaan regelen om mensem te behoeden voor rampspoed. Echter, nu lijken we wel erg door te slaan en heb je een legertje aan mannetjes en regels nodig om overal doorheen te komen. Daardoor blijft er zoveel aan de strijkstok hangen. Ondanks dat een flinke doelgroep het nodig heeft, ben ik voor wat minder ambtenarij en geldtrekkerij.