2 augustus 2021

(Eeuwig) Vakantie

Vandaag geen dividend-update zoals jullie van mij gewend zijn. We zijn namelijk op vakantie. Ondanks dat mijn mobiel veel kan, is het erg lastig om mijn dividend-administratie erop te doen. Dat wordt dus iets later.

De eerste week vakantie zit er al op en was heerlijk. Het maakt mij persoonlijk weinig uit waar we zijn, als mensen er maar een andere taal spreken en niets moet. Vooral dat laatste vind ik erg belangrijk, niets moeten. Ons dagelijks leven is soms erg druk met werk, privé, sportactiviteiten voor de kinderen, huishouden, tuin etc. Dan is het heerlijk om een tijdje helemaal niets te moeten.

Wat is nu de parallel met mijn blog? Ik merk, dat het in mijn vakantie een paar dagen duurt voor ik ben afgeschakeld van mijn werk. Daarna kost het nog een paar dagen voor ik helemaal ontspannen ben en mezelf een klein beetje begin te vervelen als ik niets actiefs ga doen. Zo zal dat waarschijnlijk ook gaan met mijn pensioen. Eerst een periode van afschakelen/loslaten met daarna een periode van ontspannen. Echter, daarna zal de verveling snel toeslaan als ik niets om handen heb. Hier heb ik al een keer eerder over geschreven.

Ik geloof erin dat je vooraf een plan moet hebben voor je pensioen. Om me heen zie ik teveel gepensioneerden, die in een zwart gat zijn gevallen en weinig tot niets meer uit hun handen krijgen. Niet dat dat moet, maar dat zou ik erg zonde vinden. Dan heb je je hele leven hard gewerkt om daarna op je gat te gaan zitten.

Mocht je dus al richting je pensioen gaan, dan is het goed om er zelf over na te denken wat je nog wilt doen/bereiken in de periode na je werkende leven.

Mocht je nog vakantie hebben: fijne vakantie!


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Je geeft aan een plan nodig te hebben voor na pensionering of FIRE. Denk je dat in dit plan de bezigheden anders moeten zijn dan in je werkzame tijd waar je of geen tijd voor had of andere verplichtingen had?

Er zijn dingen die ik graag weer (= toen ik jong was) zou willen oppakken. Regelmatig een bioscoop pakken of een abo nemen, lekker knutselen met techniek en regelmatig (2 of 3x) op vakantie om de donkere dagen te ontvluchten.

Mr Groeigeld zei

@Anoniem: dat plan is vooral een beeld van wat je zelf nog wilt doen of bereiken tijdens je pensioen.

Het hoeven niet per se andere bezigheden te zijn. Ikzelf heb veel verschillende interesses. Aan sommige kom ik nu (te) beperkt toe terwijl ik ook graag nieuwe dingen wil leren. Zoals je zelf ook zegt, zijn het vaak bezigheden die ik vroeger ook leuk vond. Blijkbaar komen dat soort dingen toch altijd terug, omdat ik er te weinig tijd voor had/nam.