21 juli 2021

Gelukscurve

Door de, zal ik het maar noemen, wat negatieve ervaringen van de laatste tijd is mijn geluksgevoel even wat minder. Ondanks dat het aardig wat impact heeft, is het een korte termijn geluksgevoel. Over een tijdje slijt dat weer.

Kijkend naar het lange termijn geluksgevoel blijkt dat een psychologische curve te zijn. Die curve blijkt ook te relateren aan hoeveel geld je verdient of uitgeeft. De curve bestaat uit een aantal fasen, hieronder weergegeven. Het plaatje komt uit het oude, maar toch nog steeds geldende boekje "Je geld of je leven" (hier te downloaden). Ondanks dat het een oud boekje is, is de theorie erachter nog steeds geldig.


Het begint met overleven. Je hebt een kleine hoeveelheid geld nodig om te kunnen overleven. Hiermee is je geluk al redelijk hoog, omdat je zelf kunt voorzien in je primaire levensbehoeften zoals water, voedsel en een dak boven je hoofd. Daarna geef je wat meer geld uit om op een "comfort" niveau te komen. Je voelt je nog gelukkiger.

Na het "comfort" niveau vlakt de curve duidelijk af. Je moet dus meer geld uitgeven om tot een hoger geluksniveau te komen. Waar je eerst nog redelijk snel op een overleven-niveau zat, kost het nu veel meer geld om je nog gelukkiger te voelen. Uiteindelijk kom je op een luxe-niveau. Het gekke daarbij is, dat de curve daarna gaat dalen. Dus als je daarna meer geld uitgeeft, voel je je niet gelukkiger maar zelfs ongelukkiger. Het blijkt namelijk dat nog meer geld of spullen leidt tot (keuze)stress en dus minder geluk.

De curve blijkt ook te gelden voor het verdienen van geld. Verschillende onderzoeken tonen aan dat het ideale geluksgevoel ligt bij een (bruto) jaarsalaris tussen de €50-60k. Veel meer erboven doet vrij weinig met het geluksgevoel. Daarna komen weer zaken als verbondenheid en vriendschap naar boven die veel belangrijker worden geacht.

En eerlijk gezegd, voel ik dat ook zo. Als onze buffer voldoende is gevuld, we iedere maand kunnen investeren en zolang mijn salaris binnenkomt, zit ik qua financiën voor mijn gevoel op een comfort/luxe niveau. Heel veel meer verdienen biedt voor mij geen meerwaarde, dat levert alleen maar stress en gedoe op.

Natuurlijk zeg ik niet dat ik geen raad zou weten als we een miljoen winnen :-) Dat brengt ons eerder bij financiële onafhankelijkheid, maar voor onze gelukscurve zal het weinig uitmaken.



Waar zit jij ergens in je financiële gelukscurve?



9 opmerkingen:

Anoniem zei

Een bruto jaarsalaris ligt bij mijn weten ook al wel dusdanig boven het gemiddelde, dat ik me goed kan voorstellen dat het mogelijk vooral gerelateerd is aan in de x% qua inkomen te zitten dan dat het met dat bedrag als zodanig te maken heeft.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: de curve geldt blijkbaar ook voor het inkomen, dus zal de 50-60k ergens op de top liggen en kun je met x% ervan ook zeker als comfort beschouwen. Uiteindelijk gaat het er denk ik om waar je zelf tevreden mee bent.

Nicole Orriëns zei

Ik zit goed nu. Ik ben heel tevreden.

Anoniem zei

@Mr Groeigeld: Betreft de uitspraak "zal de 50-60k ergens op de top liggen". Ligt mede aan de verplichtingen die je voor een inkomen moet nakomen en dit in lijn is met je persoonlijke leven, wensen en verleden/toekomst(?). Terecht geef je aan dat je zelf tevreden moet zijn.

Persoonlijk was ik nooit tevreden totdat een bepaald niveau aandiende dat moeiteloos functioneren door kennis, ervaring en aanleg mijn privé leven verrijkte. Het inkomen daarbij voelde voor mij als zeer comfortabel (en dat was geen 50-60k).

Mr Groeigeld zei

@Anoniem: de 50-60k heb ik niet zelf verzonnen, dat komt uit meerdere studies naar voren. Blijkbaar is dat een gemiddelde, die losstaat van je persoonlijke levensstandaard.

Maar inderdaad, als je gewend bent met, zeg, 20k of 100k rond te komen, dan zal je gelukspunt vast ergens anders liggen.

Anoniem zei

Men zegt dat (veel) geld maakt niet gelukkig. Ook: Geld is het slijk der aarde, het trekt alleen maar ongedierte aan. Nog zo'n uitspraak: Bezit geeft alleen maar zorgen. (allen waar maar........).

Als ik moet kiezen tussen rijk en ongelukkig of arm en ongelukkig te leven dan liever rijk ;>)

Mr Groeigeld zei

@Anoniem: geld an sich maakt niet gelukkig. Het geeft je in echter (keuze)vrijheid. Zelf kijk ik niet zo negatief/vies tegen geld aan. Het is nu eenmaal een belangrijk middel in deze wereld.

Martijn zei

Geld is min of meer de reden dat we hier zitten. We creëren met beleggen een inkomen om gelukkig (onafhankelijk) te kunnen leven.
Ik val ook in de categorie 50-60k en moet zeggen dat dit een comfortabel inkomen is. Er is geld over om te beleggen en geld over om regelmatig leuke dingen te doen. Daarnaast zie ik mijn hypotheeklast elke maand dalen, wat flink toevoegt aan je geluksgevoel. Zelfs als mijn salarisgroei zal stagneren, zal de dalende hypotheeklast ervoor zorgen dat er geen verlies komt. Dat geeft een lekker gevoel!

Mr Groeigeld zei

@Martijn: ik snap helemaal wat je bedoelt mbt dat gevoel. Met die dalende maandlasten heb je al flink wat ruimte, mocht er iets gebeuren met je inkomsten. Naarmate je meer aflost en/of belegt, wordt dat gat steeds groter. Prima gevoel!