18 mei 2021

Tweedeplants

Met tweedehands spullen kun je een hoop geld besparen. Er zijn blogs over volgeschreven en marktplaats puilt uit van de advertenties. Ondanks dat, zijn we hier thuis niet zo van de tweedehands spullen. Wel om weg te geven, maar weinig om zelf te kopen. Af en toe een fiets ofzo.

De laatste tijd zijn we echter in de ban van tweedeplants: tweedehands planten. We hebben een behoorlijk grote tuin, waarin we af en toe wat willen veranderen. Zoals het plaatsen van 20 grote hortensia's bijvoorbeeld. Bij de lokale tuinwinkel betaal je voor een armzalig klein plantje van 25cm hoog al gauw zo'n €20, laat staan voor een grote volgroeide plant (geschat €50).

Dus ging ik eens zoeken op marktplaats en facebook, waar een wereld voor me open ging! Van zaadjes om te ruilen tot gekweekte planten voor een prikkie tot mensen die hun tuin renoveren en gratis struiken aanbieden. Voor ieder's wil is wat te vinden.

Met die hortensia's is het dus goedgekomen. Daar hebben we zo'n €900 op bespaard. Ook hebben we intussen een aantal grote (gratis) struiken uitgegraven voor kale doorkijkjes die we wilden opvullen.

In dit geval zijn we dus enthousiast tweedehands-gebruikers geworden.



Gebruiken jullie veel tweedehands spullen (of planten) om geld te besparen?

6 opmerkingen:

Geldsnor zei

Jazeker. Kleding via Vinted (zowel verkoop als aankoop), fietsen en zelfs bouwmaterialen (we hebben een tweedehands bouwmaterialenzaak in de buurt).

Planten krijgen we vaak als stekjes van onze ouders. In totaal heeft de aanplant van onze tuin tot op heden nog geen 500 EUR gekost. Dat is minder dan 1 EUR per vierkante meter en dat is inclusief 2 bomen die samen al 360 EUR waren (judasbomen, geleid).

Plantjes die we wél zelf kopen kies ik zo uit dat ik ze zelf kan stekken. Als ik bijvoorbeeld 10 planten van iets wil, dan koop ik er 2 en stek ik de rest voor het jaar er op. Zo heb ik al heel veel lavendel, rozemarijn, bessenstruiken, aardbeien, vlinderstruiken en hortensia's verkregen.

Martijn zei

Wij tweedehandsen ook veel thuis. Het bespaart goud geld. Zo koop ik pannen van topmerken voor enkele tientjes die mensen om uiteenlopende redenen verkopen, maar die een levenlang mee gaan. Dat staat toch weer mooi in de kast en de kwaliteit van je eten wordt er gewoon beter van.
We kopen ook veel spullen voor kinderen op marktplaats. Speelgoed, meubilair, zaken die nieuw veel kosten maar op marktplaats op een kwart of minder van de nieuwwaarde weg gaan.
De kringloop is ook een goed alternatief voor voordelig inkopen. Maar het ligt wel een beetje aan bij welke kringloop je bent. Sommige kringloop lijken al op V&D en de prijzen lijken er ook op.

johmar zei

2e handsspullen kopen was het laatste jaar nogal problematisch, geen rommelmarkten en de kringloopwinkels zo goed als dicht en zonder auto is via marktplaats iets kopen een stuk lastiger. Maar planten was geen probleem, stekjes via kennissen en werk en zelf iets opkweken ging ook lekker, zelfs mijn appel en peren pitjes kwamen op en dat zijn nu miniboompjes. Viooltjes zaaiden zichzelf uit net als de vrouwenmantel. Verder ga ik proberen mijn boerenjasmijn te stekken en de vlinderstruik die mijn dochter op haar balkon heeft staan. Ben nu binnen ook aan het experimenteren met Hydroponie dat heeft ook als voordeel dat je geen potgrond meer nodig hebt. En nog genoeg glaswerk om wat in te zetten.

Mr Groeigeld zei

Stekken doen we zelf ook. Erg leuk om te doen en te zien groeien. Enige nadeel is dat het lang duurt voordat het een beetje volgroeit is.

Zo'n judasboom is erg mooi trouwens!

Mr Groeigeld zei

Grotere spullen voor onze kinderen (zoals een fiets) kopen we ook vaak tweedehands. Dat heeft meer te maken met dat het slechts voor een paar jaar is, maar bespaart zeker geld.

Bij de kringloop ben ik nog nooit geweest. Misschien een stomme redenering, maar het voelt dan alsof ik daar de koopjes ga wegplukken voor mensen die het wellicht harder nodig hebben dan wij.

Mr Groeigeld zei

Zonder auto wordt marktplaats wel lastig ja ;-)

Mooi om te lezen, al die mensen die ook vanalles proberen te stekken. Hydroponie lijkt me leuk om eens te proberen bij volwassen planten. Sommige stekjes zet ik ook eerst in het water, maar dat is tijdelijk.