Iedere maand krijgen we dus ook van onze bank (NN) een maandoverzicht met nieuwe annuïteit en hoofdsom. Dat houd ik ook bij in een Excel-bestand, waardoor ik het goed kan vergelijken en aflos- of rentescenario's kan berekenen. Toen onze hypotheek nog van Delta Lloyd was, klopte mijn Excel-berekening altijd tot op de cent met het maandoverzicht van de bank. Totdat juli vorig jaar alle hypotheken van Delta Lloyd naar Nationale Nederlanden werd omgezet...
In het begin klopte er helemaal weinig van, maar na wat belletjes werd de boel gecorrigeerd. Ondanks dat, zie ik toch dat de annuïteit in het maandoverzicht niet klopt met mijn berekening en dat er zo'n €0,75 meer wordt afgeschreven dan in het maandoverzicht staat. Nu denk je vast "man, wat zeur je nu", maar het irriteert me gewoon een beetje. Niet vanwege die drie kwartjes, maar dat mijn berekening continu niet klopt met het maandoverzicht. Als het bij Delta Lloyd wel kon, wat doet NN dan anders? Daarnaast, als je die €0,75 keer 360 maanden doet, komt je toch op zo'n €270 uit.
Het is dus niet alleen irritatie, maar ook wat gezonde nieuwsgierigheid. Tijd dus voor een mail naar NN.
Hebben jullie weleens een tik/afwijking, dat je je vastbijt in een klein probleem, terwijl je eigenlijk gewoon wilt snappen wat er mis gaat?
11 opmerkingen:
Jazeker wel ...
iets soortgelijks speelt ook bij onze ABNAMRO Hypotheek.
Wij beleggen met onze meegroeihypotheek in een Kapitaal Markt fonds.
Dat levert een rendement van 4% op jaarbasis.
Dit zijn de laatste beschrijvingen .... klopt dus ook niet.
€ 8,49
€ 8,15
€ 8,48
€ 8,14
Het spaarbedrag in het potje wordt iedere dag iets groter, hoe kan dan een vast percentage daarvan dan lager worden ... ??? Het zou (heel langzaam weliswaar) moeten oplopen ...
Rare jongens die bank computers.
Hihi, ik vind die "bere-lening" wel grappig ...
Misschien is de renteberekening methode gewijzigd. Bijv van 30/360 naar juist/365.
Precies, vreemd dat er iedere keer veramdering in zit. Je zou zeggen, maak het simpel. Daarom heb ik ook navraag gedaan.
Zoiets verwacht ik ook ja, er zal vast een goede reden voor zijn. Als die er is, kan ik mijn Excel-berekening weer updaten.
Haha oeps, ik heb het aangepast, dankje. Het is natuurlijk wel een beregrote lening ;-)
Je zou zeggen dat ze de voorwaarden niet zomaar aan mogen passen in nadeel van de klant. Het lijkt me dus niet dat ze naar juist/ 365 over zijn gegaan. Ik hoop dat ze een antwoord kunnen geven waar je genoegen mee neemt! ;)
Goed verhaal, dank je wel!
Ja, ik herken dat gedrag ;-)
Ik heb ook altijd zo'n hekel aan die aankondigingen dat dienstverleners voor dezelfde dienst een 'prijswijziging doorvoeren'. Die wijziging houdt raar genoeg nooit een verlaging in...
Vaak gaat het maar om een paar euro.Toch bel ik zo'n dienstverlener vaak met de mededeling dat ik niet akkoord ben met de prijsverhoging en graag het contract om die reden per direct beëindig.
In veel gevallen wordt de prijsverhoging dan weer ingetrokken. Heel vreemd.
Als ik al een antwoord krijg en er niet achteraan hoef te zitten...;-)
Herkenbaar, vooral ervaring met belbedrijven. Een paar euro per maand lijkt weinig, maar uiteindelijk telt het lekker op.
Een reactie posten