27 oktober 2020

Andere auto

 
Bij sommige uitgaven moet je niet te lang stilstaan, anders besef je teveel hoeveel je eraan uitgeeft. Dure hobby's bijvoorbeeld, maar ook een nieuwe auto is er zo een.

We hebben thuis twee auto's en één daarvan was aan vervanging toe. Niet dat hij kapot ging, maar zo rond de 100.000 km ruilen we hem meestal in zodat hij nog wat opbrengt.

Ik mag graag kijken naar Ferrari's en Lamborghini's, maar verder heb ik weinig met auto's voor ons als gezin. Ze moeten betrouwbaar zijn, niet teveel onderhoud kosten en ons van A naar B brengen.

Ondanks dat, kost een auto schrikbarend veel. We hebben vandeweek kort gekeken naar kopen versus private lease, met kopen als winnaar (het scheelde weinig maar uiteindelijk zit je er lang aan vast en moet de lease maatschappij ook geld eraan verdienen). Bij die berekeningen zie je pas de echte kosten per maand. Eén tip: reken het niet uit voor je hele leven, niet te lang bijstilstaan, anders wordt je half gek. Een auto kost nu eenmaal veel geld.

Anyway, vanaf volgende week hebben we een nieuwe (tweedehands) zodat we er weer een jaar of 5/6 tegenkunnen. Gevolg is wel dat we een flinke hap uit onze buffer hebben genomen. Maar goed, dat wisten we eerder al. Dat wordt komende maanden dus weer langzaam aanvullen.


Zien jullie auto-vervanging ook als noodzakelijk kwaad of ga je er goed voor zitten? Kies je dan private lease of koop?

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Wij kopen, wel steeds tweedehands maar een degelijke goede wagen. We proberen zo lang mogelijk met onze auto s te rijden. Die waar we nu mee rijden is een redelijk milieuvriendelijke diesel. Hij heeft intussen al meer dan 200000 km maar we hopen ermee te blijven rijden tot hij binnen 5 jaar buiten de milieunormen van onze stad valt.
Dan kopen we weer een andere tweedehands.
Mijn vader kocht onlangs al na 67000km een spliksplinter nieuwe auto. Dat vind ik dan weer overdreven.

Dividendbelegger zei

Herkenbaar hoor.

Nu ik wat ouder en wijzer ben geworden rijd ik wat langer door. Wil de 200K aantikken om dan weer voor een andere te gaan kijken.

Wil het tevens 2 jaar rekken om straks elektrisch te gaan rijden. naar verwachting komen er straks zoveel modellen beschikbaar en door schaalvoordelen de prijs ook zal gaan zakken.

Ook ik twijfel dan tussen private lease en zelf kopen:

# geld op bank en maandelijks leasetermijn betalen of;
# geen geld op bank en geld in auto voor de deur.

Maar ik heb nog even de tijd.

prioriteit komende jaren is om de aandelen portefeuille over de 100K te drukken :-)

gr


Sabine zei

We rijden nu een prijzige Zweedse SUV, maar moeten 2 honden mee kunnen sjouwen achterin + een tiener en we zijn allemaal lange mensen dus comfort wil ook wat. Daarnaast reden we in de VoorheenTijd graag een kilometerje of 1000 op en neer naar een vakantiebestemming. Dat is ook waarom we nog niet op elektrisch kunnen overstappen, en hij valt nog binnen milieunormen in de diverse steden.
Maar op termijn gaan we naar een kleiner model als deze factoren veranderen, want het is een lekkere post op het budget.

Mr Groeigeld zei

Onze andere auto is ook een redelijke zuinige/'milieuvriendelijke' diesel die bijna 200k km heeft gelopen. Die gaan we helemaal afrijden als het goed gaat.

Een nieuwe auto na 67k km is wel vrij opportuun ja, dan begint hij net lekker te rijden :-)

Mr Groeigeld zei

Precies, daarom rijden we met onze andere auto nog (hopelijk) een jaar of 5 door. Dan is elektrisch rijden een stuk verder en betaalbaarder geworden.

Mr Groeigeld zei

Leuk, de "VoorheenTijd" :-)
Met 2 honden en een tiener aan boord is een grote auto zeker handig. Als onze kinderen groot zijn en niet meer mee gaan/willen op vakanties, gaan we ook kleiner rijden.

Leuke blog heb je trouwens!

Ab zei

Wij hebben een 107 uit 2011, maar die rijdt per jaar vaak minder dan 3000 km.

daarnaast een auris op lpg. Die hebben we gekocht voor zo'n 14.000 euro met toentertijd 178.000 km op de teller. Daarmee rijden we probleemloos zo'n 30k per jaar, tegen 16 cent per kilometer, inclusief afschrijving, onderhoud, wegenbelasting en de rest. Ondertussen staat er ruim 255k op de teller. De auris zien we als ons primaire vervoer en moet daarom wat comfortabeler en zeer betrouwbaar zijn. Indien we een nieuwe auto moeten kopen, kiezen we graag voor een model dat ooit leaseauto is geweest. Daarbij heb je een vrij grote zekerheid dat er regelmatig goed onderhoud is uitgevoerd en is de historie vaak goed te achterhalen. Uiteraard zijn ze dan niet zo oud, vaak een jaar of 4. Leasen is natuurlijk altijd duurder dan zelf bezitten.

Mr Groeigeld zei

Zo, 16ct per km inclusief dat allemaal is erg netjes. Lpg kom je bijna niet meer tegen tegenwoordig. Hoe lang kun je zo'n beetje door blijven rijden met lpg?

de kleine kapitalist zei

Oneens :). Ik zou juist aanmoedigen om de kosten van een auto te berekenen en dat goed door te laten dringen. Reken dan uit hoeveel vermogen je kunt creëren door hetzelfde bedrag te investeren (Dat loopt al snel in de zescijferige getallen). Wie weet kom je tot het inzicht om een auto weg te doen. Dat hebben wij een jaar of acht geleden gedaan. Toegegeven, soms baal ik wel eens als ik in de stromende regen naar het station fiets. Rationeel gezien kun je vaak beter langer doorrijden. 67k of 100k is in mijn ogen allebei niet zoveel. Ik ben een potentiele koper van zo'n auto. De afnemende afschrijvingskosten wegen m.i. op tegen de toenemende onderhoudskosten is mijn ervaring. Als je tenminste een goede auto hebt en laat onderhouden.

Onze tweedehands Touran 1.2 met wieldoppen is 9 jaar oud, loopt 1:18, doet het altijd, kan een 5-persoonscaravan de bergen over trekken en je kunt er zelfs met z'n zevenen in (of twee honden). We zijn er nog steeds blij mee. Hiervoor reden we een tweedehands Skoda Octavia station. Ook al zo'n saaie, praktische, veel-voor-weinig auto. Met beide ex-lease auto's nooit problemen gehad. De Skoda ruilde we na 7 jaar rijden in omdat drie kinderstoeltjes naast elkaar niet paste. Anders hadden we beslist doorgereden.

Al sinds 2009 sparen we standaard EUR 200 per maand voor vervanging van de auto (nu 9k in de pot) en beseffen dat dat nog steeds veel geld is voor een stuk blik. Liever had ik het geïnvesteerd :). Ik verwacht over een jaar of 3 te vervangen. Dan zit er 16k in de pot + de dagwaarde. En omdat de pot harder stijgt dan de dagwaarde afneemt kunnen we in theorie een steeds luxere auto kopen als we langer doorrijden. Door apart te sparen/reserveren voelt het vervangen van de auto niet als een hap uit onze buffer. Nu we in een duurzaam huis wonen kijk ik ook meer naar een elektrische of hybride vervanger. Het is nog niet zover en net als dividendbelegger ambieer ik om de 100k aan te tikken.

Ab zei

Hoe lang kun je zo'n beetje door blijven rijden met lpg?

Ik weet niet zo goed hoe je deze vraag bedoeld; maar zolang als er benzine en diesel geraffineerd wordt, blijft het bijproduct LPG ook uit olie komen. Dus ik neem dat dat te koop zal blijven, zolang als er benzinestations zijn. De beschikbaarheid is minder goed dan benzine, dat is zeker waar.



Mr Groeigeld zei

Geldig punt DKK, maar dan kun je bij alle uitgaven uitrekenen wat je ervoor terugkrijgt als je het had belegd. Voor je het weet, staar je daar alleen maar op.
We hebben de keuze gemaakt voor twee auto's omdat we met het OV drie keer zo lang onderweg zijn (plus ov kosten). Dan horen daar ook de kosten bij, maar ik wil ze liever niet uitrekenen over 30 jaar ;-)

Mr Groeigeld zei

Ab, ik bedoelde hoe lang (km) een auto zonder al te grote kosten kan blijven rijden, dus tot hij 'op' is. Bij diesel is dat zo'n 3-4 ton, is dat bij LPG anders?

Ab zei

Ah, op die manier.

Ik heb er geen goed antwoord op. De vorige LPG auto heb ik verkocht bij 210.000 km. nu dus al op ruim 255k.

Ik heb van horen zeggen dat LPG heter ontbrand dan benzine, en dat de motor schoner blijft. Of dat echt zo is weet ik niet. Ik heb wel eens een Volvo gezien die op LPG liep met 600.000 km op de teller. De levensduur blijft voorlopig echt een beetje gissen.

Maar ik ga het wel merken, de enige reden die ik momenteel heb om het ding in te ruilen is voor een volledig elektrische. Maar zolang als ik nog niet op eigen oprit kan laden is dat nog niet interessant. Mogelijk komt daar in 2022 verandering in. Tot die tijd blijf ik net als de kleine kapitalist maandelijks een bedrag in het auto potje stoppen, dus hoe langer hij het blijft doen, hoe mooier model er voor terug kan komen :)