20 februari 2019

Ontevredenheid over koopkrachtplaatjes


Afgelopen dagen is er veel te doen over de koopkrachtplaatjes van het kabinet. September vorig jaar werd geroepen, dat vrijwel iedereen (96%) er in 2019 op vooruit gaat. Waar toen sprake was van een jubelstemming, lijkt er nu een zure lucht te hangen. Rekenfouten in koopkrachtmodellen, energierekeningen die hoger uitvallen, pensioenen die gekort worden. De meest recente koopkrachtplaatjes laten namelijk zien dat er weinig reden is om te jubelen (zie hier).


Voor mijn persoonlijke situatie ben ik ook wel benieuwd hoeveel jubelstemming er uiteindelijk overblijft. Na 10 jaar (vanaf 2009) alles wegbezuinigd te hebben, lijkt het me goed dat consumenten nu zelf ook iets gaan merken van deze economische toptijden.


Wat houden we per maand minder over (vast niet compleet):

  • Zorgverzekering: 2 x €10
  • BTW op groente/fruit van 6% naar 9%: €6,50 per maand (uitgaande van €100 boodschappen per week waarvan de helft groente/fruit)
  • Verhoging van verzekeringen, internet etc: €10
  • Energierekening: deze ging in januari al met €16 omhoog ivm hogere belastingen. Als de verhoging van €330 op jaarbasis doorgaat, betekent dit €27,50 per maand.
  • OZB: bijna €10 per maand omhoog
Totaal: €74 per maand aan extra lasten.


Wat krijg ik per maand meer:
  • 1% CAO verhoging
  • Andere verhouding bruto/netto
Totaal: €100 per maand extra.


Onder de streep houden we dus zo'n €26 per maand extra over. Wow vetpot! 
Ja, ik ga erop vooruit, maar zonder CAO-verhoging zou ik negatief zijn uitgekomen. En dan heb ik nog een redelijk salaris. Voor mensen met een lager salaris of gepensioneerden met een vast AOW/pensioen is een stijging van €74 per maand flink. Ik snap daarom alle ontevredenheid wel.


Blijven jullie ook in de positieve cijfers met de nieuwe koopkrachtplaatjes?


Geen opmerkingen: