25 november 2020

Sparen met onze kinderen


Met de huidige lage rentestanden loont het niet om te sparen. Nouja, bijna niet dan. In mijn ogen gaat sparen namelijk niet om de rente, maar om het kweken van gedrag. Leren om geld opzij te zetten voor een bepaald doel.

Zo ook met onze kinderen. Ze krijgen nu (nog) een paar euro zakgeld per week. Daarnaast krijgen ze van opa en oma's af en toe wat toegestopt. Omdat financiƫle opvoeding op lagere en middelbare school simpelweg ontbreekt, hebben we zelf een spaarsysteem bedacht. Met eigengemaakte rente, om goed gedrag te belonen:
  • We hebben twee spaarrekeningen voor ze geopend.
  • Ze kunnen zelf hun inleg per jaar kiezen
  • Als na een jaar nog steeds minimaal dat bedrag op de rekening staat, krijgen ze van ons 10% rente.
  • Het jaar erna gaat onze rente 0,5% omlaag.

Ik heb ze laten zien, dat als ze nu €100 inleggen en daarna ieder jaar de helft van hun (stijgende) zakgeld, dat ze over 10 jaar €1500 hebben. En als ze 80% inleggen, ze dan ruim €2000 hebben.

Naarmate ze ouder worden, is €100 per jaar een steeds kleiner bedrag (hoger zakgeld, bijbaantjes). Dus ik heb ze met dezelfde excel ook laten zien, dat het met een bijbaantje nog sneller gaat. Geweldig om die oogjes te zien toen ze het snapten.

Zoals gezegd: het gaat mij niet om de rente, of het eindbedrag. Het gaat erom te laten zien wat veel kleine beetjes samen kunnen worden. Natuurlijk is zakgeld ook bedoeld voor leuke dingen, maar het gaat ons om het gedrag aanleren. En ja, over beleggen begin ik ook nog een keer, maar eerst deze stap.

Mijn jongste was slim en vroeg gelijk of ik het even kon doortrekken naar wanneer ze 40 jaar is en in de tussentijd 50% van haar salaris spaart. Kijk, die snapt het :-)


Hoe proberen jullie spaargedrag bij je kinderen aan te leren?

6 opmerkingen:

mariimma zei

Hoe oud zijn je kinderen?

Dividendbelegger zei

mijn kinderen van 13 en 14 beleggen al.

De oudste wilde een paar weken terug voor 500 euro aandelen Shell a 10 euro :-). --> kwam via social media als tip van raper Boef.

in plaats van rente ontvangen ze nu dividend.

Voordeel is dat ze nu geld vragen op verjaardagen etc.. om te beleggen ipv rommel.

Krijgen teven wekelijks 21 euro om kleding van te kopen, te consumeren en te beleggen.

Daarvoor kregen ze "rente" van mij over hun spaarbedrag (10% ofzo). Was leuk om te zien hoe ze er verschillend mee omgaan.

MoneyMeister zei

Wat een goede manier om ze financieel op te voeden. Vooral de 'beloning' van 10% rente als ze hun geld laten staan is een wijze les!

Mr Groeigeld zei

10 en 9

Mr Groeigeld zei

Dat beleggen komt nog wel, daar vind ik ze nog wat jong voor. Ik vind vooral dat ze een deel zelf moeten verdienen, dat helpt in de bewustwording van geld.

Mr Groeigeld zei

Dankje, we willen ze vooral gedrag aanleren. Die 10% is wellicht wat onrealistisch, maar helpt even goed mee aan het begineffect.