26 mei 2019

Wanneer geld er even niet meer toe doet


Afgelopen week hebben we te horen gekregen, dat mijn vrouw een zeldzame afwijking in haar lichaam heeft. Dat was de conclusie na een middag in het ziekenhuis. Ze heeft er nu nog relatief weinig last van, maar het kan serieuze vormen aannemen.

Komende weken hebben we daarom vervolgonderzoeken om uit te vinden hoe ernstig het is en wat de gevolgen zijn. Balen dus. We zullen een nieuw evenwicht moeten zoeken, met alle onzekerheid erbij.

Vanaf zo'n moment doet geld , investeren of vermogen er even niet meer toe. Dan gaat het opeens over andere dingen.

Ga ik nu wat anders doen? Nee, want ons leven gaat ook door. Stop ik met bloggen? Nee, al is het misschien met wat minder aandacht. Blijf ik aflossen, beleggen en sparen? Ja, het sterkt ons namelijk nog meer in ons beeld dat we eerder willen stoppen met werken. Moeten we nu veel meer gaan genieten? Dat vind ik een lastige, ik denk het niet. We genieten nu al van ons leven, dus het voelt heel kunstmatig om opeens gedwongen te gaan genieten. Dat zou wat hypocriet zijn in mijn ogen, want wat voor leven leidden we daarvoor dan?

Ik denk dat we ons een stuk bewuster zijn geworden van hoe vluchtig alles is en dus hoe belangrijk bepaalde dingen zijn die we zo normaal vinden. Een flinke relativering dus.

Op deze blog gaat het vooral over investeren in de toekomst. Dat wil ik ook zo houden. Misschien alleen met een beetje meer relativering :-)


4 opmerkingen:

Audrey zei

Ai, dat is geen nieuws waar je op zit te wachten inderdaad. Hopelijk staat jullie toch een mooie en lange toekomst te wachten.

Mr FinVrij zei

Ah wat een rotnieuws. Logisch dat geld dan niet belangrijk is.

Mr Groeigeld zei

Bedankt Audrey. Daar gaan we zeker voor knokken.

Mr Groeigeld zei

Tja, het helpt (helaas) wel om de boel te relativeren...