27 augustus 2019

Hoe rijk is jouw leeftijdscategorie?


Laatst kwam ik een onderzoekje tegen op Business Insider. Het beschrijft het huishoud-vermogen per leeftijdcategorie van 25 tot 85 jaar. Normaal ben ik niet zo van het vergelijken, maar ik was wel nieuwsgierig.


Het onderzoek gebruikt de mediaan (doorsnede) van het vermogen, oftewel dat punt waarop de helft van de huishoudens méér vermogen bezit en de andere helft juist minder. Een gemiddeld vermogen wordt namelijk vaak vertekend door extremen. Het gaat hierbij om het netto vermogen, dus spaargeld, beleggingen, huiswaarde etc. opgeteld en daar schulden, hypotheek e.d. afgetrokken.


Dan krijg je onderstaand plaatje:


Er vallen me twee dingen op. Ten eerste neemt het vermogen pas significante vormen aan vanaf 45 jaar. Dan begint de vermindering van je hypotheek blijkbaar flink mee te tellen en kun je gemakkelijker sparen (aldus het artikel). Ten tweede ligt de top van het vermogen tussen de 65 tot 75 jaar. Dat klinkt logisch aangezien je huis dan meestal (grotendeels) is afbetaald en je met pensioen bent. Ik had het echter nog veel hoger geschat. De gemiddelde huisprijs in Nederland is namelijk zo'n €300k. Met zeg 80% afgelost kom ik nog steeds op €240k uit aan netto vermogen, plus nog spaargeld e.d. Ondanks dat het om het mediaan vermogen gaat (50% heeft meer of minder) kan ik het dus nog niet echt rijmen.

Hoeveel wij netto precies waard zijn, ga ik hier niet delen. Ik weet alleen dat het meer is dan wat hierboven staat (ik ben net 40), mede door de overwaarde van ons huis, aflossen  en goed nadenken wat we uitgeven.


Zitten jullie boven of onder de mediaan voor je leeftijdscategorie?

17 opmerkingen:

Mr FinVrij zei

Vergeet de mensen in een huurhuis niet. Die hebben dus niet het voordeel dat ze een huis aan vermogen hebben.

Mr FinVrij zei

Door de overwaarde lopen wij ook zo ongeveer 20 jaar voor op onze mediane leeftijdsgenoten...

Geld is tijd zei

De spaarhypotheek en andere aflossende hypotheken kwamen pas in de jaren 80, en pas in augustus 2011 hanteren alle hypotheekverstrekkers de gedragscode dat hypotheken voor minimaal 50% aflossend zijn. Er zijn dus nog heel veel hypotheken waar niets op wordt afgelost.

Mr Groeigeld zei

Dat is een mooie situatie toch? :-)
Dat van de huurders is een goede, dat zou het kunnen verklaren.

Zuinigeman.nl zei

Wij hebben meer vermogen dan 2.500 euro. Staat al gewoon op de spaarrekening en dan heb ik onze waarde van onze woning ook niet meegeteld.

Mr Groeigeld zei

Dat zou het ook kunnen verklaren. Ik las laatst dat er vanaf 2031 voor aardig wat mensen een probleem ontstaat, tenzij de aflossngsvrije looptijd verlengd wordt.

Mr Groeigeld zei

Precies, daarom voelt het als een erg conservatief onderzoek. Wellicht dat alle aflossingsvrije hypotheken en huurders in dit geval de mediaan wat laten vertekenen.

Anoniem zei

25er hier die volgens de grafiek in de 65 categorie zit. Zelfs met enkel geld kom ik boven de categorie boven me uit. Geen topinkomens hier (allesbehalve) en ook geen top gezondheid. Wel een realistische blik en nuchtere kijk op het leven. En ja, we genieten ook gewoon ;-)

Kees zei

Als je de situatie van de lezers van dit blog vergelijkt met het staatje is ook duidelijk dat we in Nederland ook heel wat mensen hebben die het met stukken minder vermogen moeten zien rond te krijgen. Denk dat best wel veel mensen zijn die maar amper kunnen rondkomen.

Op naar een leven zonder baas zei

Tjee als ik dit zie zit ik er erg ruim boven. Inkomen echt niet hoog, 1 full-timer en 1 part-timer (gepensioneerd inmiddels) maar wel altijd gelet op wat er in kwam aan inkomen en wat er uit ging. Ik denk dat we zelfs een beetje conservatief genoemd kunnen worden......al was de drang meer om zo gemakkelijker tegenslagen op te kunnen vangen....en onafhankelijk te zijn van een inkomen van de regering.....En wat ik zie moeten jullie er ook bovenzitten. Wat wel duidelijk was uit een ander onderzoek dat scheiden heelveel geld kost.

TheMoneyMindset zei

Dit soort grafieken zijn altijd wat moeilijker te interpreteren, aangezien het nooit 100% duidelijk is wat er nu wel en niet onder valt. En zoals iemand hierboven ook al aangaf, de hypotheekmogelijkheden zijn sinds een aantal jaren ook veranderd. Je kan er daarom niet meteen concluderen dat het meerendeel van de 55/65+ zo'n groot deel hebben afbetaald (als ze al een koophuis hebben). Zelf mag ik mij gelukkig prijzen dat ik, ondanks dat ik in de 2e leeftijdscategorie val, boven alle leeftijdscategorieën zit.

Mr Groeigeld zei

Dat ben ik helemaal met je eens Kees. We moeten ons vooral bewust zijn van de luxe die er is als je vermogen kunt opbouwen.
Daarom ook de mediaan: 50% van de mensen heeft minder vermogen dan in de figuur staat.

Mr Groeigeld zei

Ja, wij zitten er ook boven. En ook geen topinkomens hier. Bewust (of conservatief) omgaan met je inkomsten en uitgaven is blijkbaar op termijn erg belangrijk om vermogen op te bouwen. Zonder zo'n aanpak bouw je nie snel iets op, en kan het ook niet doorgroeien.

Mr Groeigeld zei

Daar mag je je dan zeker gelukkig in prijzen!
De conclusie van afgeloste hypotheek kwam uit het onderzoek. Inderdaad zijn er nog veel huurders in Nederland, dus dat kan de wat lagere mediaan verklaren.

Anoniem zei

Zit er als 53-er alleen al met vermogen (spaargeld en beleggingen) al ruim 2 keer boven. Reken ik mijn afgeloste huis nog niet eens mee.

Mr Groeigeld zei

Dat is nog eens een ruime marge!

Anoniem zei

thanks, Sparen vanaf kind al meegekregen; begonnen met zilvervloot