19 mei 2024

Nieuwe regeringsplannen

Na bijna een half jaar vergaderen was er vandeweek dan eindelijk een regeerakkoord. Althans, een hoofdlijnenakkoord. De plannen moeten nog financieel worden doorgerekend en aangevuld, maar het raamwerk is er.

Ik ga er geen cynisch stuk over schrijven met discussies over hoeveel asielzoekers nu wel of niet worden toegelaten, dat laat ik over aan meneer Elders (formally known as Geldnerd). We hebben met zijn allen vorig jaar onze stem uitgebracht en dit is het resultaat. Het is broos, maar wel waar we het mee moeten doen. 

Het akkoord heb ik nog niet in alle detail gelezen. Als ik van een afstandje kijk, sta ik achter sommige punten vierkant, terwijl andere standpunten mij tegen de borst stuiten. Maar goed, het is wat het is. Laat ik eens een paar punten uitlichten.


Latenverlichtingen

  • Werken moet meer lonen. Hier kan ik het alleen maar 300% mee eens zijn. Ik ken mensen in mijn omgeving die exact weten hoe ze moeten uitrekenen hoeveel te werken om voldoende toeslagen te krijgen, ongelofelijk vind ik dat. Nederland hangt aan elkaar van het toeslagen/subsidie-infuus, waardoor mensen steeds meer naar de overheid kijken voor hulp. Maar goed, terug naar het punt. Er komt een extra schijf in de inkomstenbelasting (in plaats van aanpassing van de arbeidskorting of algemene heffingskorting). We hebben er nu twee (36,97% voor het inkomen tot €75.518 en 49,5% voor elke euro hierboven). Dat worden er drie, maar het is nog niet duidelijk welk percentage de derde schijf krijgt. Ook worden er eerste stappen gezet om het toeslagen- en belastingstelsel stapsgewijs te hervormen. 
  • Daarnaast worden recente lastenverzwaringen voor ondernemers teruggedraaid (afschaffen inkoop eigen aandelen, verlagen MKB-winstvrijstelling naar 12,03% en verhoging 31% naar 33% van box 2).
  • Het eigen risico in de zorg wordt gehalveerd. Aangezien dit ergens van betaald moet worden, komt dit gewoon terug in de zorgpremie. Lijkt me een geval vestzak/broekzak, waarbij we als Nederlanders in zijn geheel meer gaan betalen voor mensen die zorg nodig hebben.
  • Kinderopvang voor werkende ouders wordt vrijwel gratis. Dat komt voor ons helaas te laat. Ik heb ooit eens uitgerekend hoeveel wij aan kinderopvang hebben betaald. Bruto kwam dat ergens in de buurt van €80k. Ongelofelijk veel destijds, maar we hebben het overleefd.

Box 3

Er wordt 100 miljoen euro gereserveerd voor het verlagen van het tarief in box 3. Voordat we staan te juichen, als je dit uitrekent, blijkt het slechts een verlaging te zijn van 36% naar 35,5% in 2025. Marginaal dus. 


Woningmarkt

Men wil meer huizen bouwen en meer gebieden aanwijzen voor woningbouw. Daarnaast blijven de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait onveranderd. Voor onze eigen situatie maakt de hypotheekrenteaftrek weinig uit. We krijgen nu al slechts €50 per maand terug en ik reken met onze lage rente (1,3%) alleen nog maar bruto. Met de huidige rentes verwacht ik wel, dat dit de huizenprijzen nog verder gaat opdrijven. Er is immer zekerheid (voor zover je dat met de politiek kunt hebben). De hoeveelheid huizen zal namelijk echt niet in één keer toenemen met deze plannen. Er is namelijk ook nog zoiets als regelgeving (natuur, stikstof etc).

Daarnaast wordt de stijging van de gemeentelijke woonlasten (OZB) gemaximaliseerd in overleg met de gemeentes.


Energiemaatregelen

Een aantal energiemaatregelen wordt teruggedraaid. Ten eerste de salderingsregeling, deze zou in 2027 alsnog worden geschrapt. Tja, hoe zal ik het zeggen. Los van de regeling zelf, hoe wil je nu dat mensen beslissingen gaan maken voor de komende 10 tot 15 jaar als ieder jaar de regels wijzigen? Ik vind het prima (maar jammer) dat de salderingsregeling weggaat, maar afgelopen maanden hebben net zo'n beetje alle energiemaatschappijen een terugleverboete ingevoerd. Dus of saldering afschaffen, of boete, maar niet allebei. Dat wordt anders dubbel cashen voor energiemaatschappijen en niemand die meer zonnepanelen of warmtepompen koopt.

Daarnaast wil het nieuwe kabinet niets weten van verplichtingen om je huis energiezuiniger te maken. Daar ben ik voorstander van. Ik ben zeker voor het energiezuiniger maken van ons huis, maar niet met een push vanuit de overheid. Langzaam word ik moe van alle overheidsbemoeienis over wat ik zou moeten doen, vinden en denken. Dat bepaal ik zelf wel, waarin ik zelf slimme keuzes maak met een balans voor het milieu en mijn portemonnee.
Maar goed, de verplichting om in 2026 een (hybride)warmtepomp aan te schaffen als je cv-ketel aan vervanging toe is vervalt daarmee. Laten we daar nu net een potje voor hebben opgebouwd. Dat wordt dus even bekijken wat we ermee gaan doen. Gewoon toch door laten gaan of nog een paar jaartjes wachten?



Samengevat, flink wat maatrregelen en aanpassingen. Sommige vind ik positief en kan ik helemaal achter staan, anderen vind ik meer discutabel. Maar zoals ik al zei, dit is waar we het mee moeten doen. Belangrijkste is nu vooral om het door te rekenen op financiële haalbaarheid. Voor ons persoonlijk is de impact beperkt. Ja, er veranderen wat zaken, maar daar passen we ons naar aan. We gingen al onze eigen eigenwijze weg en dat blijven we doen.


Wat vind jij van de nieuwe plannen?


5 opmerkingen:

Meer door minder zei

Ach het is weinig anders dan anders. Hier wat minder, daar wat meer. Mijn eigen systeem is robuust van opzet en kan dat soort speldenprikjes met gemak doorstaan.

Henk zei

Wat je noemt onder Energiemaatregelen lijkt me prima. Met de woningmarkt wens ik ze succes. Helemaal als de Hoge Raad meegaat met meerdere rechters die stellen dat huurverhogingen in de vrije sector oneerlijk zijn.

Het part-time werken om optimaal toeslagen te krijgen is al jaren een doorn in het oog. Wat de schijven betreft feitelijk zijn er nu 4. Tussen € 39.958 en € 75.518 betaal je effectief 50.11% belasting (36.97 + 6.63 + 6.51) door de terugbetaling van de arbeids- en heffingskorting. Tussen € 75.518 en € 124.935 betaal je effectief 56.01% (49.50 + 6.51). Pas vanaf € 124.935 betaal je het 49.50% tarief. Het is relatief eenvoudig om dit recht te trekken, buiten dat mensen die hier (mis)bruik van maken dan moord en brand zullen schreeuwen.

Wat Box 3 betreft vind ik het percentage voor volgend jaar veel minder relevant dan hoe ze de heffing willen gaan vormgeven. Hopelijk hebben ze Van Rij's gedrocht van een voorstel ritueel verbrand.

Box 3 is voor mij belangrijkste thema, als ze daar een niet te slechte wet voor maken ben ik tevreden.

Mr Groeigeld zei

@Henk: die box 3 belasting vind ik ook het belangrijkste. Vooral de vermogenaanwasbelasting (zowel vermogen als dividend/rente) gaat veel impact hebben als deze wordt ingevoerd. Als er teveel wordt geheven, zullen veel investeerders/beleggers andere paden gaan zoeken.

Mr Groeigeld zei

@Meer door minder: idem hier. We proberen zo zelfstandig mogelijk te zijn, onafhankelijk van alle regelwijzigingen.

Martijn zei

Dank voor deze toelichting Henk. Dat verklaart bij mij waarom ik jaarlijks 50% van mijn vakantiegeld en eindejaarsuitkering krijg uitbetaald. Ik kon dit al niet rijmen met 36,97%.