Pagina's

12 juni 2020

Definitief pensioenakkoord

Na vele jaren onderhandelen is er vandaag eindelijk een definitief nieuw pensioenakkoord. Vorig jaar schreef ik er al over en het lijkt erop dat het definitieve akkoord weinig is veranderd ten opzichte van toen:


  1. De AOW wordt tot 2021 bevroren op 66 jaar en vier maanden
  2. Daarna geleidelijke stijging naar 67 jaar in 2024
  3. Vanaf 2024 stijgt AOW-leeftijd, maar minder snel dan nu, namelijk 8 maanden van elk jaar stijging van de levensverwachting
  4. De doorsneepremie wordt afgeschaft
  5. Een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp-ers
  6. Geen verplicht pensioen voor zzp-ers
  7. Geen boete bij vervroegd pensioen
  8. Meer flexibiliteit

Met het nieuwe stelsel vervalt ook de noodzaak voor het gebruik van rekenrente en dekkingsgraden, iets wat ik altijd al apart heb gevonden. Ook is voor dit jaar (tot 31 december) een uitstel voor kortingen voor fondsen met een dekkingsgraad boven 90%.

Dat is echter korte termijn. Op lange termijn zijn er nog wel wat open punten. Ten eerste het afschaffen van de doorsneepremie. Doordat de inleg van jonge mensen langer kan renderen, hoeven ze minder in te leggen. Echter omdat het pensioen van de ouderen ergens van betaald moet worden, kan dit betekenen dat de rekening wordt gelegd bij de middengroep, de 45+'ers.

Ten tweede wordt er gewerkt met een lijst van zware beroepen. Die discussie blijf ik erg subjectief vinden. Want wat is zwaar? Er zijn fysiek zware beroepen maar ook mentaal zware beroepen.

Daarnaast wordt je pensioen afhankelijk van de financiële markten. Gaat het goed, dan wordt er (hopelijk) geïndexeerd. Gaat het slecht, dan kan er worden gekort. Je pensioen wordt dus onzekerder. Ondanks dat ik het helemaal snap (pensioenfondsen beleggen ook gewoon met je inleg), is dat laatste wel iets dat vragen oproept. Want je zult maar net voor je pensioen staan met een marktcrash. Hoeveel zal er dan worden gekort? Geeft deze onzekerheid niet meer noodzaak tot langer doorwerken?

Ondanks de vragen brengt het wel meer flexibiliteit. De komende dagen zullen wel meer details vrijkomen. Wat mij betreft hadden ze het nog verder open mogen gooien, waarbij ieder een eigen pensioenpot kan opbouwen (zoals in de US) met een eigen verantwoordelijkheid.

Wat vinden jullie van het definitieve akkoord?


---- update 14-06 ----
Gezien de vele reacties en vragen lijkt het me handig om een update te plaatsen. Allereerst:

  • Het nieuwe stelsel gaat voor alle pensioenregelingen gelden
  • Wat de impact is op individuele pensioenpremie en -opbouw weet ik niet. Zoals ik hierboven beschrijf, wordt het stelsel flexibeler maar onzekerder.

Wat extra info (zie oa hier en hier):
  • In het huidige (doorsnee)stelsel hebben alle deelnemers in een pensioenfonds (procentueel) dezelfde premie en opbouw. Omdat de inleg van jongeren langer kan renderen "betalen zij mee voor ouderen". In principe is dat niet erg, aangezien dezelfde jongeren vanzelf de nieuwe ouderen worden.
  • In het nieuwe stelsel blijft de pensioenpremie hetzelfde voor iedereen, echter wordt de gelijke opbouw losgelaten. De opbouw wordt lager naarmate je ouder wordt. Immers is de beleggingshorizon korter. 
  • Ook komt de premie direct in een persoonlijke pensioenopbouw. Er vindt dus geen herverdeling meer plaats over leeftijdsgroepen via de pensioenopbouw.
  • Hierdoor bouwt een jonger iemand dus meer pensioen op dan een ouder iemand. Dit heet degressieve pensioenopbouw.
  • Omdat we straks opeens overgaan op een nieuw stelsel, gaan met name mensen tussen 40 en 55 hierdoor op achteruit. De groep daarboven heeft immers al een flinke pot opgebouwd, terwijl de groep daaronder nog in de opbouwfase zit. De middengroep gaat in het nieuwe stelsel minder pensioen opbouwen. Zij zullen door de werkgever (!) gecompenseerd moeten worden. Hiervoor moet een transitieplan worden opgesteld.

Zelf ben voorstander van een persoonlijke pensioenpot. Zelf inleggen, zelf opbouwen, eigen keuzes en verantwoordelijkheid. Echter, ik ben ook 41 dus zit ik net in de nadelige groep. Het voelt dus nogal zuur dat van mijn inleg de pensioenen van huidig gepensioneerden zijn genormaliseerd, terwijl de leeftijdsgroep na mij een eigen potje gaat opbouwen en de normalisering van mijn pensioen bij de overheid/werkgevers komt te liggen. 

Ik ben benieuwd hoe dit goed wordt geregeld. Wordt dit niet goed geregeld, dan zie ik een hele groep ontstaan die juist langer moet doorwerken ivm een verlaagde opbouw en een lager pensioen. Laat staan dat er nog een crisis bijkomt.

Ook vraag ik me af wat er nu gebeurt met de pensioengelden die in de pot zitten. Immers gaan de jongeren een eigen pot opbouwen, dus hoeven de huidige overschotten (ivm dekkingsgraden) minder gehandhaafd te worden.

Al met al nog veel vragen, net zoals bij onderstaande reacties. Hopelijk wordt dit komende tijd snel duidelijk.




84 opmerkingen:

  1. Hoe zit het met de mensen die nu al pensioen hebben. Verandert daar nog iets aan? Gaat dat ook omhoog en omlaag aan de hand van de beurs standen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vgl mij kunnen ze niet korten op een lopend pensioen..... niet meer indexeren is wel een optie

      Verwijderen
    2. Ik vind het allemaal loze woorden. Mijn man wordt in oktober 65 jaar 47 jaar gewerkt in de bouw en transport zwaar werk hij heeft suiker en een verhoogd risico op de ernstigste vorm van trombose financieel kan hij niet eerder met pensioen hij is dus verplicht 50 ja je leest het goed 50 jaar zwaar werk te doen als hij zijn pensioen al haalt is hij dan nog in staat zowel mentaal als lichamelijk hiervan te genieten. Dit nieuwe pensioen biedt voor hem ook geen voordelen wel is zijn betalingen voor de vut en dergelijke ingepikt even als al 100 euro per maand van zijn pensioen waarvoor hij langer moet werken.. Discriminatie diefstal asociaal dat is het. En wie doet hier wat aan... Niemand bedankt politiek maar nu lieg ik bom er op.. Bah

      Verwijderen
    3. Je hebt helemaal gelijk ik werk in augustus 51 jaar dan hoop ik 65 te worden , ook altijd zwaar werk gedaan , ik ben versleten maar kan niks durf financieel gezien na 42 jaar opbouw bij pfvervoer niet eens eerder te stoppen , asociale rotbende incl. De vakbeweging !

      Verwijderen
    4. Welke klager over pensioen en met name over Langer doorwerken heeft er een op het Malieveld gestaan. Vakbonden stonden toen op een bijna leeg veld om

      Verwijderen
  2. Want van mijn pensioen is in de opbouwjaren al de helft van het voorwaardelijk pensioen gekort. Later nog een keer 10%. 2009/2010. En nu nog nooit geïndexeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede vraag Anoniem want dat vraag ik mij ook af

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga in augustus met pensioen, verandert er ook iets voor míj?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bonden hebben ons weer mooi verkocht. Ik dacht dat de bonden er voor de werknemer waren. Weer geen ruggengraat. Wat een zielig zootje dat alleen aan eigen portemonee denkt

      Verwijderen
    2. Dat is ook zo daarom ben ik niet meer bij de vakbond!!!

      Verwijderen
    3. Bonden zitten in het bestuur bij de pensioenen
      I

      Verwijderen
    4. Jij krijgt niks

      Verwijderen
  5. Eerst heeft onze vakbond de aow leeftijd al weggegooid waar door we nu tot min 67 jaar mogen doorwerken, en nu word ook de uitkering los laten, nu weten we ook al niet meer wat krijgen, dus voor mij na 50 jaar werken hopen dat je krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de bond opgezegd na 46 jaar, kreeg geeneens commentaar, blij dat ik weg ben,heulen met de regering!

      Verwijderen
  6. Het is niet de eerste keer dat ze proberen om aan die pot van 1500 miljard te zitten. Geheid dat dit fout gaat en dat er over de rug van ons sommige binnenlopen. Dan is er toch net weer wat minder verdiend op de beurs. En als het oude systeem zo slecht was, hoe hebben we dan 1500 miljard in die pot gekregen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wisselen ze gewoon om voor staatsobligaties met 0% rente. Goedkoper dan door de overheid lenen op de vrije markt.

      Verwijderen
  7. Ik kan me niet vinden in het nieuwe stelsel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ben met 18 jaar begonnen met werken
    pas met 25 jaar pensioen opgebouwd
    Mee betaald aan de vut regeling, bestaat niet meer,langer werken en nu voor de generatie die na mij komt rekenschap houden. Vak bonden goed gedaan NOT.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jongeren hoeven minder in te leggen omdat hun geld langer rendeert. Ok, maar ouderen hebben dus al heel lang ingelegd, dat geld heeft al heel lang gerendeerd, dus wat is het probleem? En de 40ers van nu hebben ook al veel lang renderende premie ingelegd.
    Het lijkt me niet zo moeilijk terug te rekenen wie hoeveel heeft ingelegd en hoelang dat dan gerendeerd heeft. Vervolgens eerlijk sommetje maken en ieder krijgt zijn eigen potje.
    Overigens hoor ik niets over de pensioenen die bij verzekeraars zijn ondergebracht. Verandert er voor deze verzekerden ook iets?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat betekent dat voor mij persoonlijk .? Geen idee op dit moment . Waar kan ik dit laten berekenen?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik neem aan dat de bonden dit voorleggen aan hun leden..

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi ik ben op mijn 14ejaar begonnen met werken in de scheepsbouw, stratenmaker geweest enz.ben nu 62jaar en zit ik in de WGA voor 100 % arbeidsongeschikt kan ik eerder met pensioen of zit er nog een boete op de AOW als ik 67jaar mag worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb me er nog niet in verdiept maar ga dat zeker doen! Ik ben nu bijna 53 en wil binnenkort minder gaan werken. Ik heb ook de hoop om rond mijn 63e te stoppen maar misschien moet ik dat plan aanpassen. Ik ben heel benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. 45jaar abp inleg heb ik, aug ga ik met pensioen. Begon met, je kan er met 58 en 83% uit toen ik begon en ik zou een waardevastpensioen hebben. Nu 8jaar langer door moeten werken en heb wel nog mazzel he, want kreeg wel 4 maanden korter om met pensioen te mogen, top. Een pensioen bijdrage die telkens werd verhoogd met meteen een brief erbij dat de uitkering lager zal uitvallen. Nou, zal maar zeggen keurig voor elkaar haha. Flo betaald fut betaald, jaren 80 solidariteits heffing moeten betalen, met het oogpunt werk behouden, als ambtenaar, denk toen jaar of 8 geen loonsverhoging gehad, liepen toen opeens tussen de 18 en 30% achterop bij het bedrijfsleven, toen geen uitkering meer op je laatste salarissen maar middenloon!!! Wel jammer alleen dat alle managers bij noem ze maar op de grote bedrijven er altijd een bonus aan overhielden aan hun slechte leiding geven. Ook de gigantische salarissen bij bestuursleden van pensioenfondsen. Idioot voor woorden

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind dat de zorg er eerder uit mogen. Die vangen alle klappen op met deze virus. De vakbond ben ik niet meer lid van doen niets voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bun zeer benieuwd wat er uit komt van regeling van zware beroepen.
    Na 47 jaar in de bouw werken drie hernia operaties en een stalen knie moet ik tot 67 werken voor ik AOW krijg of zoals ze zeggen pensioen naar vor e n hal en later op een houtje bijten

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoe zit het met het reeds gespaarde pensioen mijn man heeft vanaf zijn 15de al gewerkt en moet nu nog zeven jaar en heeft er dan 52 jaar opzitten

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mijn pensioen gaat in maart 2021 in .verwarrend of dit nu wel of niet doorgaat?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Echt schandalig. Zware beroepen wordt niet meer over gepraat, ikmag er straks na 51 jaar uit met een halve AOW. Vrouw is 2 jaar jonger.dus moet ik door tot ik 69 half ben. Dan kan ik stoppen na 54 jaar zwaar werk. Arme kinderen die mogen straks nog langer. Bedankt politiek en bonden, slaap zacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wij worden met zijn allen heerlijk in de zeik genomen
    En de bonden net als de FNV doen net zo hard mee
    De nettorendementen 7% in het vermogensbeheer doen het gemiddeld uitstekend de laatste 30 jaar er zit heel veel geld in de kas en dan toch nog knoeien met de pensioen in de mensen hun nadeel
    De mensen hebben hard gewerkt en betaald voor de pensioenen
    Gewoon puur diefstal,.
    In andere landen hoor je dat gezeik over de pensioen niet ook hoeven de mensen niet tot 67 jaar te werken,.
    Te schandalig voor woorden !!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ooit 10 jaar in de kleinmetaal gewerkt. Volledige baan op modaal Nico. Levert nu een pensioen op van 53 euro per maand. Kan er niet eens om huilen. Oplichters.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het echt een rot zooitje de bonden denken alleen aan hun eigen hagie viespeuken en het kabinet

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooi weer spelers waar je de wedstrijd altijd mee verliest😓

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Als je hard werkt en veel pensioenjaren hebt opgebouwd netjes je belasting en pensioenpremie hebt betaald. Ook nog eens een zwaar tussen aanhalingstekens beroep hebt gehad een laag tot modaal inkomen hebt ben je in Nederland altijd de sigaar. En betaal.je altijd qua belasting en premie's het volle pond terwijl je hiervan het minste van profiteerd. Iedereen zou meer een eigen pensioenpot moeten opbouwen in de toekomst. Maar daar hebben de mensen die 45 en 50 pensioenjaren hebben opgebouwd nu niets meer aan. Pensioenleeftijd omhoog naar 67 jaar overheid bedankt ze hebben het liefst dat je sterft voor je 67 e jaar. Pensioenfondsen al 10 jaar niet indexeren is al bij 2 proc inflatie 20 procent korting van je pensioen. En dan hangt er ook nog afhankelijk wat de rente en de beurs doen als een zwaard van Damocles een pensioenkorting boven je hoofd. Terwijl de pensioenpotten 1600 miljard 1600.000.000.000. Uitpuilen.word je dus straks 3x gepakt de gemiddelde leeftijd van de mensen zal straks wel dalen door al dat werken en gefrustreerde stress. Bedankt politiek het salaris en pensioen ook nog eens wachtgeld wat verders voor iedereen.is afgeschaft behalve voor hun. (Zakkenvullers) 1 dag in de politiek wil zeggen jaren wachtgeld. En de vakbonden die ook in verantwoordelijk zijn voor de pensioenen (bestuur pensioenfondsen vakbonden,werkgevers,overheid) stonden erbij en keken ernaar schande.zelf pensioen opbouwen met (werkgevers en werknemers premie) evt met behulp van een pensioenfonds als je het zelf niet kunt.dat lijkt mij in de toekomst het beste en het eerlijkst dan blijft er ook niks aan kosten pensioenapparaat kost ook miljarden aan de strijkstok hangen. Het is tenslotte ons geld (uitgesteld loon) en niet van de werkgevers of overheid.ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen pensioen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Het is schandalig dat andere landen met 63al met pensioen mogen wij zijn de enigste die tot 67 moeten en altijd pensioen betaald nu hebben we straks niks Nederland geweldig dat jullie steeds de zakken vullen over al die oude mensen die toch al moeilijk rond kunnen komen terug naar leeftijd 65

    BeantwoordenVerwijderen
  26. VUt/prepensioen altijd gespaard in een keer foetsie.
    Werk al vanaf mijn 14de ben al 40 jaar glazenwasser dus ook fysiek?
    Mijn vrouw heeft een bedrijfsongeval gehad wij schelen ook 3 jaar maar daarom gelukkig geen wao gat.
    Ik werk nu 13 jaar in belgie waar geen bedrijfs pensioen bestaat.
    In belgie ben ik al gepensioneerd maar kan geen aow rechten meer opbouwen gedurende 1 jaar en 4 mnd.
    Daar in belgie geld 65 is pensioen,ben benieuwd wat ik aan het eind van de rit opgebouwd heb?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je in het buitenland werkt bouw je geen aow op maar je kan daar een soort verzekering voor afsluiten zodat je dan wel 100% aow kan opbouwen in Nederland.

      Verwijderen
  27. Het is gewoon stelen van ons mensen
    Wat ze doen. Eerst Den Haag nu al de bonden . Iedereen moet het lidmaatschap opzeggen van de bond,
    Gewoon met 65jaar stoppen met werken dat is lang zat.en een zekere pensioenstelsel daar móeten de bonden voor vechten .

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Zakkenvullers eerste klas, dat vind ik de mooie titel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Volgend jaar weer stemmen op die neoliberalen die niks met de werkende mens op hebben. Eerst hebben ze onze gasbelt vergeven. Nu is onze pensioenpot aan de beurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Helemaal mee eens met alle reacties. Houding van bonden staat me niet aan. Denk dat is overlegd met wisselgeld. Maak me niet eens direct zorgen om mijn eigen situatie. Waar moet het heen met volgende generaties.... Jarenlang bezuinigd op zorg, onderwijs, defensie, pensioenkortingen , langer doorwerken enz. Nu in coronatijd komen er opeens tientallen miljarden uit een hoge hoed. Zijn jarenlang op het verkeerde been gezet.
    Nederland waar je trots op was verkwanseld in rap tempo.
    Verder ben ik gelukkig gezond en geniet van de mooie dingen en warme mensen om heen.
    Ha nu eerst lidmaatschap van vakbond opzeggen en dan maar weer aan het werk

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Dit is zo onterecht.
    Ik heb ook een paar jaar extra pensioen betaald. Om een redelijk pensioen te krijgen. WT gebeurt er met mijn extra betaalde geld. Dit klopt toch niet

    BeantwoordenVerwijderen
  32. De regering geeft zoveel geld aan hulp aan het buitenland. Maar voorhun eigen
    hard werken burgers is er geen oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. We leven nog in de middeleeuwen alleen ziet het er een stuk netter uit

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Eerst je carrière in veel gedwongen gevallen een flex-baan, nu krijgen we daar ook nog een flex pensioen achteraan met daarin alle onzekerheden.
    Het lukt de fondsen al jaren niet om zodanig te beleggen dat er geïndexeerd kan worden, waarom zou dat met dit nieuwe pensioenakkoord dan wel kunnen, het zoveelste middel om na jarenlang werken het geld bij de ouderen weg te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Waarom dit.... geef iedereen die 40 dienst jaren heeft gehaald een goed pensioen

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Helaas hebben de vakbonden cnv en fnv ons verraden door in te stemmen met de verhoging van de pensioenleeftijd. Daardoor moeten velen blijven werken tot de dood. Nooit meer lid van deze vakbonden.Wat we nog kunnen doen is stemmen op de PVV of het FvD
    De PVV wil terug naar 65 jaar pensioen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. PVV heeft voir verhoging van de pensioenleeftijd gestemd. Was het eerste wat ze deden toen ze het voor het zeggen hadden. FvD heb je niets aan bovendien racisten,racisten, daar wil je niet bijhoren

      Verwijderen
  37. Als ze zeggen dat je meer pensioen krijgt bij rendament dan kunnen ze volgend jaar dat geven ze bouwen al 40 jaar rendament op van 8% per jaar en dan nog de 20% die ik al ingeleverd hebt dus wat hou ze tegen 47 jaar g

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Pittig, verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp ers. Want toen ik in 2011 begon als zzp er om uit de WAO te kunnen komen werd mij door UWV, die deze uitkeringen van arbeidsongeschiktheid ten uitvoer brengen, verteld dat ik onder paraplu zou blijven vallen en dus geen aov nodig heb. Nu blijkt dvan wel maar het heeft geen zin want ik moest het binnen x aantal dagen regelen bij aanvang zzp werk. Ja dat klopt maar was niet nodig en dan blijft voor mij nu de vraag.. Als aov verplicht wordt, dan is er een gat van enkele jaren dat ik geen premie verzekeringsgeld heb betaald. Mocht ik weer arbeidsongeschikt worden, door een andere reden dan dat ik vroeger in WAO zat, krijg ik dan wel een uitkering? Kortom verplicht stellen,oké, mmaar dan is er dus echt de kans weer om verzekerd te kunnen worden? Met dezelfde voorwaarden dan andere mensen die wel verzekerd zijn geweest en gebleven?

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Te triest voor woorden. Ik heb de bond ook opgezegd.maffia is het

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Waar gaan die 1500 miljard naar toe hebb wij nu als ouderen opgebracht

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Waar blijven onze 1500 miljard die nu geparkeerd staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Je eigen pensioen opbouwen is het beste, oa door banksparen als je daar fiscaal de mogelijk voor wordt gegeven, wat op dit moment nog mogelijk is! Maar zoals altijdhet geval is zal in de toekomst, als hier teveel mensen gebruik van maken dit ook weer afgeschaft worden onze overheid is net zo betrouwbaar als een kleinkindergat De verplichte pensioenen worden door de pensioenfondsen gebruikt voor dikke salarissen en bonussen voor zichzelf waar de inleggers niets over hebben te zeggen . De enigste die hier iets over te zeggen heeft is onze regering en vooral de linkerzijde wil dit geld maar al te graag eerlijk verdelen over heel Europa zodat we overal gelijke pensioenen hebben,solidariteit noemen ze dat, maar ze vinden wel dat wij hier langer moeten doorwerken en elders in Europa hoeft dit niet

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wanneer er straks verkiezingen zijn stemmen we weer op degene die ons nu bestelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Lees niets over mensen die voor hun pensioen of keuzepensioen staan ...en hoe zit het alls je eerder wil stoppen de belasting tarieven van de wittetabel naar de groene tabel...
    Ik denk dat er een groep ouderen tussen wal en schip vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Mijn man werkt sinds zijn 20ste , nu 60, en geen cao, geen pensioen en een werkweek van 48 uur, dat mag volgens het arbeidstijdenbesluit...laat de vakbond zich ook maar eens druk maken over de mensen zonder cao en pensioenopbouw, zijn er nog ong. 1 miljoen heb ik begrepen...

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Waardeloos, de enigedie er beter van worden en op azen zijn de bestuurders, kijk maar naar Wim Kok

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Allereerst, bedankt voor alle reacties. Gezien de vele (soms begrijpelijk emotionele) reacties is duidelijk dat het onderwerp erg leeft. Deze blog is juist bedoeld om discussie hierover te voeren.

    Daarom heb ik een update onderaan het artikel geplaatst. Hopelijk maakt dat iets duidelijker, maar er blijven nog veel vragen over, voor iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Beste mensen, gedurende 7 jaar ben ik met pensioen. Dit pensioen is al die jaren niet geïndexeerd. Eigenlijk is het vanaf 2000 niet meer geindexeerd. Terwijl del lonen vanaf 2000 gemiddeld totaal met 30% zijn gestegen!! In dat opzicht hebben de (nog) niet gepensioneerden dus niette klagen gehad. Gepensioneerden des te meer. Gelukkig stijgt de AOW mee met de loonstijging.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Stella je kan mag minder gaan werken. Maar heb je later met 65 of 70 jaar minder pensioen. Ik zou met 63 jaar eruit toen het nog 65 jaar was. Maar dank aan de regering moet ik tot 67 jaar in de zorg werken
    Ik ben heel eerlijk dit hou ik niet vol tot 67 jaar. Bovendien als je dat mag halen met deze virus. Maar ik ga naar 65 zoals het nu staat en mag het halen. Eruit met pensioen.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Ga met vroeg pensioen op 64.5 jaar ben blij dat dit kan zit bij pme ik vind dat prima klaag niet gewerkt vanaf mijn 14 jaar in metaal

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Ik vind het vreemd dat men stelt, dat de pensioenen van de ouderen betaald moeten worden door jongere werknemers. Ik heb 40 jaar lang premie betaald , waarvoor een tegenprestatie in de vorm van pensioen zou wprden geleverd. Ik heb zelfs premies betaald voor bervroegd uittreden, dat gewoon afgeschaft wordt. Ik hoor er nooit iemand over dat de overheid miljarden uit de abp pensioenpot heeft gehaald.
    Dat was het geld waarvan diezelfde overheid zegt, dat hetdoor jongeren betaald moet worden en de pensionado's afspiegelt als profiteurs. Schande voor alweer onbetrouwbaar gedrag van deoverheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hoort ook niemand over de rendementen van 40% in de 90er jaren,de winsten werden terugbetaald aan de werkgevers liep in de honderden miljarden guldens

      Verwijderen
    2. Klopt, dat was een cadeautje van het CDA. Dus niet van de bonden of de linkse partijen. Dus gewoon het CDA...

      Verwijderen
  52. Datttt zegg IKKK14 juni 2020 om 16:11

    Echt.... Wat heeft die 1600 miljard voor nut als het maar geparkeerd blijft en niet uitbetaald aan de rechthebbende.

    De komende jaren zou 50 miljard uitgetrokken moeten worden door de regering om het nieuwe stelsel te compenseren...1600;50= 32 --> dus onze huidige pot vertegenwoordigd 32 jaar compensatie... Dus kunnen andere tekorten gedurende 20 met iets van 30 miljard worden gecompenseerd ❗

    Er is geld genoeg dus.... Dat verdampt niet zomaar.... Het kwartje van Kok etc. wellll.
    Er is dus ongeveer ruim 10 jaar de tijd om een pensioenpot voor de nieuwe generatie te genereren.... Want die kunnen van meet af aan beginnen... In hun jonge jaren. Dat hoeft dus niet uit de bestaande pot van 1600 miljard te komen ❗
    Of.... Zie ik dit alles nu verkeerd ?

    En wat ik hoorde is dat onze den Uyl ook nog eens uit diezelfde pensioenpot van toendertijd heeft lopen graaien als een raaf. Want het puilde toen al over geld was er genoeg voor alle toen toekomstige pensioen gerechtigden. Maar Nederland was toen nog niet vergrijsd... Alleen den Uyl !

    Gewoon crimineel dat de politiek zo met geld "omgaat".... En ondanks dat... Zit er toch nog 1600 miljard in de huidige pot....GEBRUIKEN WAAR HET VOOR ISSSS ❗
    NIET BLIJVEN (op-)POTTEN.... DE MENSEN HEBBEN ER HARD VOOR GEWERKT EN R E C H T OP ❗

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Officieel moet ik nu nog 7 jaar werken.
    Maar door dat we ik in 3 ploeg diensten werk wordt het nu al zwaar en moeilijk.
    Nu kunnen jullie wel al hoe langer ons laten werken maar een keertje houd het op

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Als ik eruit wil op mijn 65jaar kost dat mij dan veel geld? Ik ben van december 1955...

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Ik wil al mijn opgebouwd pensioen geld op mijn eigen bank rekening hebben..... Ik ben 49 jaar werk vanaf mijn 17e... Zoals ik nu lees kan ik pas met pensioen al ik 70+ ben..

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Het kan niet anders dat er de komende jaren weer een vorm van een vut komt vd zware beroepen. En daar hebben we de bonden hard voor nodig net als nu in de corona crisis. Ik moet nog 5 jaar werken en werk hard maar nog met veel plezier. Nee heel de dag thuis zitten dat is geweldig. Geduld beste lezers er komt wat aan voor de mensen die hard hebben gewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Oplichters bende is het bestelen ons altijd al!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Toen ik begon te werken als rijksambtenaar, had ik ruim 300.000 collega’s die samen de pensioenpot vulden. Nu zijn er krap 100.000 rijksambtenaren die die pot moeten vullen. Vele collega’s zijn door de bezuinigingen verdwenen en de rest werkt zes tandjes harder. Ik zie velen de eindstreep niet halen. Wat nou iedereen wordt ouder. Vergeet het maar. Een drogreden omdat er te weinig ambtenaren nog over zijn om de pensioenpot te vullen. En dat heeft ook weer gevolgen voor de vakbond, want met minder ambtenaren is er geen vuist meer te maken tegen het overheidsbeleid. Van het mij beloofde pensioen, incl lijfrentesparen voor vroegtijdig pensioen (57), is mij VUT, FPU, middelloon, leeftijdsverhoging en het deel wat mijn zes jaar jongere echtgenote nu moet doorwerken, voordat we samen kunnen genieten, dusdanig ernstig dat ik pas met 72 met pensieon kan ( omdat mijn vrouw dan ook haar pensioen pas krijgt) en kan ik een wereldreis maken met een rollator. Altijd gewerkt, nog geen 30% van mij toegezegde pensioen overgehouden....

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Allemaal naar de dam protesteren, zoals mede Europeanen doen

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Als ik van mijn pensioen mag genieten, Heb ik 50 jaar bewerkt. Waar gaar dit heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Jullie kunnen er allemaal wat aan doen. Volgend jaar maart verkiezingen. Op die zooi die er nu zit en de linkse bende kan je nooit rekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Ik zeg je v.v.ders zijn leugenaars en het zijn de grootste dieven die er rond lopen ze mogen toch alles jatten waar je je de pleuris voor hebt gewerkt zo gaat dat in Nederland

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Tuurlijk zijn de 50 en 60 jarigen weer de dupe want wij krijgen weer later aow of helemaal niet dat is pas discriminatie een van de bovenste plank geld genoeg als die zakken vullende VVD nog langer aan de macht blijven zijn we álles kwijt we betalen al veel te veel belastingen over loon verder alles wat je koopt doet betaal je belasting over pensioen betaal je belasting je kunt nog gee
    n cent uitgeven zonder dat ze het weten enz zeer teleurgestelde (nederlander)

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Helemaal mee eens ik werk ook al 42 jaar en heb nog nooit invloed gehad op hoe er met mijn ingelegde centen wordt omgesprongen. Volledig belachelijk dat er zo met de werkende Nederlanders wordt omgesprongen .... handen af van de 'pensioenpot en uitbetalen aan de rechthebbenden.. en dus niet gebruiken om uit te betalen aan mensen die nog nooit iets ingelegd hebben ... da's pas echt a-sociaal!!

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Wordt in oktober 61 jaar. Betekent deze regeling N nog dat ze 5 jaar voor de datum je AOW bekend maken. Formeel wordt ik in oktober 2021 geïnformeerd. Geldt dan 66.4 of 67 jaar. 5 jaar voor de datum is nodig ivm bedrijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Hee, dit onderwerp leeft hier! Veel mensen reageren die al lang hebben gewerkt, met pensioen zijn of bijna gaan.
    Ik denk dat pensioenen nooit goed zijn uitgelegd. Er werd vooral verteld hoe het systeem werkt. Wat zijn de regels nu, en wat waren ze. Er werd niet bij verteld dat de regels in je nadeel kunnen wijzigen in de toekomst. En dat gebeurt nu en zijn velen overdonderd.
    Nou, dat gaat nog meer gebeuren. We worden namelijk met zijn allen steeds ouder. Ik ben nu 43 en ik ga er van uit dat het pensioen er nog slechter uit gaat zien dan het huidige plan. Ga er maar van uit. Stapje voor stapje, steeds met kleine beetjes. Als je er nog iets aan kan doen, doe het.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het leeft behoorlijk, dat is duidelijk. Vandaar ook mijn update in het artikel om wat meer uitleg te geven.

      Ik ben het met je eens dat dit waarschijnlijk pas de eerste grote stap is richting nog meer hervormingen. Het zou handig zijn als die helder worden uitgelegd door de overheid ipv via moeilijkte lezen beleidsbrieven.

      Verwijderen
  67. Bonden zijn ook financiële instellingen,als ik het goed heb dan hebben ze ook meer dan 100 miljoen in kas!!! Zíjn ze voor de werknemers, of voor het eigen kapitaal.

    BeantwoordenVerwijderen