3 december 2018

Dividend update - november 2018


Het is begin december, tijd om terug te kijken naar afgelopen maand. Iedere maand geef ik een korte update van mijn dividend-inkomsten, aan- of verkopen en de redenen ervan.



Dividend-inkomsten


Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars, met belasting eraf gehaald). 


Samengevat:

  • Dividend november: €54
  • Dividend 2018: €770
  • Jaarlijks (forward) dividend: €1685 ($1863 - 3,3% stijging t.o.v. vorige maand)
  • Yield on cost: 5,88% (berekend over jaarlijks dividend)


November was een "langzame" maand qua dividend. Waar ik blij mee ben, is dat mijn dividend-inkomsten een mooie groei laten zien en dat mijn portfolio nog steeds in de plus staat (met alle dalingen van de laatste tijd).


Dividend-groei


In november helaas geen aankondigingen van dividend-groei.


Portfolio en aankopen


Hieronder een overzicht van mijn portfolio. Aankopen in oktober:
  • MMM: 2st
  • KO: 10st
  • NEWT: 18st

Over MMM (3M) en KO (Coca Cola) hoef ik weinig te vertellen denk ik. Grote, stabiele dividend aristocraten met een stabiele dividendgroei. MMM (2,6% dividend) heeft 60 jaar haar dividend verhoogd, met gemiddeld 9% per jaar (afgelopen 10 jaar). KO (3,2% dividend) heeft 56 jaar dividend verhoogd, met gemiddeld 8% per jaar (afgelopen 10 jaar). Hier heb ik dus bewust gekozen voor laag-dividend met hoge dividendgroei.

Dit heb ik afgewisseld met NEWT (Newtek Business Services), een hoog-dividendaandeel (business development company) in business services met lage dividendgroei. Ik ken NEWT van eerdere beleggingen. Ze bieden een redelijk stabiel dividend van rond de 9% en de koers is afgelopen 5 jaar mooi gestegen. De dip van afgelopen maanden heb ik als kans genomen om in te stappen. Zie hier mijn afweging om af en toe in hoog-dividendaandelen te stappen.

Samen met de stijgende dollar voegen ze €54 aan dividend toe op jaarbasis.





1 opmerking:

René zei

Een magere maand, maar toch niet verkeerd. December is voor mij ook een vollere maand, ben benieuwd.