22 november 2018

Saai of dankbaar?


Deze blog gaat over investeren voor later. Ondanks alle berekeningen en vergelijkingen, is het in de praktijk vrij saai:

  • Ik zoek kansen in dividend-aandelen
  • Wacht tot mijn salaris er is
  • Dan maak ik €500 (plus besparing) over naar onze hypotheekverstrekker
  • Koop dan de geselecteerde dividend-aandelen
  • Vervolgens werk ik mijn Excel-overzicht bij
En volgende maand begin ik weer vooraan.


Als ik dit maand op maand, jaar na jaar blijf doen, ben ik op weg naar een mooie financiƫle toekomst. Uiteindelijk is het een proces van lange adem en doorbijten. Best saai dat investeren ;-)

Het begint bijna mechanisch te worden (wat ook niet verkeerd is, emoties en beleggen gaan niet goed samen). Wat ik bij mezelf merk, is dat ik moet oppassen het "normaal" te gaan vinden. Ondanks dat ik iedere maand hetzelfde proces doorloop, probeer ik steeds bewust te zijn van het feit dat we dit kunnen doen. Er zijn namelijk heel veel mensen (ook in Nederland), die iedere maand de eindjes aan elkaar moeten knopen. Die helemaal geen geld over hebben om ergens voor te sparen, laat staan dat ze kunnen of durven nadenken over investeren. Dat ik bovenstaande iedere maand kan doen, voelt soms als asociaal luxe.


Vandaag is Thanksgiving in Amerika. Volgens mij kunnen we best wat vaker stilstaan bij de luxe, die we als (kleine) investeerders/beleggers hebben. Dat het uitzonderlijk is, dat we dit iedere maand kunnen doen. Een soort dankbaarheid, zodat het niet te normaal wordt.

Geen opmerkingen: