9 november 2018

Pensioenonderzoek


Een paar dagen geleden kwamen links en rechts berichten voorbij, dat steeds meer mensen eerder willen stoppen met werken. Dit was de conclusie van de pensioenmonitor van de website Wijzer In Geldzaken (initiatief van de overheid).



Een aantal interessante conclusies uit het onderzoek (ik citeer):
  • De pensioenkennis van de Nederlandse beroepsbevolking blijft beperkt
  • Driekwart van de Nederlandse beroepsbevolking neemt nu al financiële maatregelen met oog op het pensioen
  • Ondanks bewustzijn, neemt men niet altijd de benodigde maatregelen 
  • Veel mensen willen eerder stoppen dan de AOW-leeftijd

Enkele (naar mijn idee) opmerkelijke statements uit het onderzoek (weer citaten):

  • Over het algemeen maakt men zich geen of weinig zorgen of men na pensionering voldoende geld heeft om normaal te kunnen leven (73%).
  • Men verwacht meer inkomen nodig te hebben bij pensionering dan men denkt te krijgen
  • De AOW-leeftijd is vaker hoger dan men verwacht (79%)
  • Diverse maatregelen worden nu vaker genomen dan in 2016: sparen (54%), vermogen opbouwen via de eigen woning (43%) en zorgen voor minder uitgaven te zijner tijd (14%).
  • De helft van de beroepsbevolking (52%) weet dat zij zich eigenlijk beter zouden moeten verdiepen in hun financiële situatie na pensionering
  • 72% van de beroepsbevolking wil graag eerder dan de AOW-leeftijd stoppen met werken, gemiddeld bijna 6 jaar eerder. De helft van degenen die eerder willen stoppen, heeft nog geen maatregelen getroffen, terwijl bijna driekwart van hen aangeeft dat dat eigenlijk wel nodig is.

Overdreven gezegd staat hier dus: wij Nederlanders willen massaal eerder stoppen met werken, maar we doen er bijna niets aan. Ook hebben we vaak geen idee of we later rond kunnen komen, maar daar maken we ons weinig zorgen over.


Dat is toch bizar?! Hoe kun je nu iets graag willen (eerder stoppen met werken) zonder dat je een beeld hebt van wat je nodig hebt, laat staan zonder een plan of actie? Zo kom je natuurlijk geen stap verder. Heldere doelen en een plan helpen je vooruit om dit te realiseren.

Wat me ook opvalt, is dat sparen, aflossen en minder uitgeven als belangrijkste maatregelen worden genoemd. We weten allemaal dat sparen weinig gaat opleveren met deze rentes. Beleggen komt bijna niet terug als maatregel, dus blijkbaar zien we dat niet vaak als optie, terwijl het wel loont.

Het onderzoek is gedaan onder 1.000 mensen uit de Nederlandse beroepsbevolking tussen de 21 en 66 jaar. Een wat beperkte statistische set als je het mij vraagt, maar op zich een leuk overzicht. Hier kun je het hele onderzoek lezen.



Willen jullie ook eerder stoppen met werken? Zoja, wat doe je er nu al voor om dat te realiseren?

6 opmerkingen:

Unknown zei

Jazeker, ook ik wil eerder stoppen met werken. 10 jaar eerder, zelfs. Daar doe ik best veel voor. Ik heb in negen jaar mijn hypotheek afgelost, en ik spaar 65% van mijn inkomsten. Dat is uiteraard alleen mogelijk omdat ik geen hypotheek meer heb. Ik heb nu nog 5 ½ jaar om voldoende geld bij elkaar te sparen. Maar het gaat lukken 😊 .

Groet, Chris.

Mr Groeigeld zei

Wow, je hypotheek in 9 jaar afgelost, goed bezig!
Wat doe je met je bij elkaar gespaarde geld? Zet je dat op een spaarrekening of investeer je het ook om er inkomsten mee te genereren?

Anoniem zei

Spaargeld gaat in drie delen: Eén deel op mijn spaarrekening, één deel contant (met dank aan de VRH), en één deel beleg ik in een AEX tracker.

Groet,
Chris

Mr Groeigeld zei

Klinkt als een goed plan! (zelf zou ik dat cash lastig vinden, de bank voelt toch veiliger)

Op naar een leven zonder baas zei

Huis bijna afgelost. Nog een garagebox waar we tegen die tijd huurinkomsten van kunnen krijgen of verkopen. Verder vooral sparen. Wel lijfrenteverzekeringen ( maar deze hebben niet veel opgebracht) Ook zelf beleggen ging niet echt goed, dus bij ons is het sparen. Daarnaast ben ik goed op de hoogte wat mijn pensioen straks is en met straks bedoel ik 5 jaar voor de feitelijke AOW leeftijd. Iedere maand spaar ik hier flink voor op een aparte rekening.

Mr Groeigeld zei

Dat is ook een prima plan. Als je lage lasten hebt en iedere maand flink kunt sparen, bouw je zelf een mooie pot op.