28 november 2018

Is ons pensioen wel zo rendabel?


De laatste tijd zijn er veel berichten over ons pensioenstelsel. De bevolking die sneller of minder snel oud wordt, ZZP'ers zonder pensioen, wel of geen pensioenakkoord, kortingen, en ga zo maar door. Waar de gemiddelde Nederlander het lastig of eng vindt om zelf te beleggen, leggen we iedere maand vrolijk een flink bedrag in ons nationale beleggingsfonds: ons pensioen. Want wat denk je dat je pensioenverzekeraar doet met jouw geld? Juist, gewoon beleggen. Is het dan niet vreemd dat we bijna nooit naar ons pensioenoverzicht of UPO kijken, met de vraag: is ons pensioen wel zo rendabel?


Een bierviltje-berekening, uitgaande van werk in loondienst:
  • Stel je legt iedere maand €250 via je salaris in je pensioenfonds (werknemers deel)
  • Bij een gemiddeld pensioen is dat 1/3e deel, je werkgever legt 2/3e deel in
  • Totaal leg je dus €750 per maand in je pensioenfonds
  • Na 45 jaar werken heb je €405k ingelegd

Wow, wat een bedrag! Daar kan ik ruim 10 jaar van leven (met €38k per jaar opmaken). 

Maar...dit is slechts je inleg. Wat als je dit zelf 45 jaar lang had belegd:
  • €750 per maand inleg, 45 jaar lang
  • 6% koersgroei per jaar (meerjarig gemiddelde)
  • 5% dividend (heel realistisch), 0% dividendgroei
  • Resultaat: €3,2 miljoen vermogen, €11k aan dividend per jaar

Holyyyy.....3,2 MILJOEN??? Daar kan ik alleen al 84 jaar van leven, en daarnaast krijg ik nog eens bijna €11k per jaar aan dividend.


Ok, laat ik wat conservatiever zijn:
  • €600 per maand inleg, 45 jaar lang
  • 0% koersgroei per jaar (Shell bijvoorbeeld)
  • 5,5% dividend
  • Resultaat: €1,4 miljoen vermogen, €78k aan dividend per jaar

Zelfs de conservatieve berekening levert enorme resultaten op! Het kan zijn dat ik ergens een foutje maak, maar:

a) Hoe kan het dat 45 jaar zelf beleggen een veel hoger rendement oplevert dan inleg in een pensioenfonds? Waarschijnlijk belegt mijn pensioenfonds defensiever dan ik, en gaan ze vanuit dat ik nog 40 jaar leef. Maar dan nog.

b) Als ik 10-15 jaar na mijn pensioenleeftijd omval, is er nog een flinke pot over. Dan heb je nog nabestaandenpensioen, maar dat haalt dit bij lange niet.


Mijn conclusie: laat mij maar iedere maand mijn inleg beleggen. Dan heb ik meer rendement, minder kosten, meer vermogen, en gaat mijn vermogen direct naar mijn nabestaanden. Ik ben dus voor het regelen van een eigen pensioenpot.

--------------
Extra toevoeging:
Na onderstaande (goede) discussie lijkt bovenstaande vergelijking wat kort door de bocht. De gemiddelde inleg per maand in NL zal lager zijn en mijn pensioenfonds belegt veel defensiever. Dat maakt de opbouw een stuk lager via een pensioenfonds. De vergelijking tussen 100% aandelen en een pensioenfonds is dus niet helemaal eerlijk. Ondanks dat, lijkt het me het toch beter om zelf iets op te bouwen dan via een pensioenfonds, om dezelfde redenen als hierboven.


Zijn jullie ook voor het regelen van een eigen pensioenpot?

5 opmerkingen:

B zei

Het is altijd goed om mensen te proberen te informeren over pensioen, maar deze blogspot staat zo vol met reken- en aannamefouten dat ik wel even wil reageren.
- €750 pensioenopbouw per maand vanaf je 23ste is niet realistisch bij een werkgever. Dat zou een startsalaris betekenen van ongeveer €56k met de best mogelijke regeling (bijvoorbeeld publieke sector)
- Een pensioenuitvoerder belegt je geld ook! Zelf gaan ze uit van ongeveer 4% a 5% rendement, maar jij gaat uit van 0% rendement?
- Over 45 jaar kunnen leven van €38k per jaar? Je hebt 3 a 4 keer zo veel nodig tegen die tijd voor dezelfde levenstandaard door inflatie
- 5% dividend en 0% dividendgroei heel realistisch?
- €750 per maand met 11% jaarlijks rendement is €11.2m na 45 jaar, niet €3.2m
- €11k dividend op €3.2m? Dat is 0.3% dividend...
- €750 per maand met 5.5% jaarlijks dividend is €1.8m na 45 jaar, niet €1.4m

Kortom, je vraagt jezelf al af of je misschien een rekenfoutje maakt. Maar volgende keer zou ik gewoon Excel gebruiken in plaats van een bierviltje, want dit is wel heel gortig :).

Mr Groeigeld zei

Bedankt dat je de moeite neemt om te reageren. De getallen reken ik niet zelf uit, maar vul ik gewoon in de calculator van investopedia in. Die uitkomsten kloppen dus zeker.

Wat betreft mijn aannames:
- €750 inleg: klopt, daarom heb ik ook een conservatiever voorbeeld erna genomen.

- 0% rendement: met 5.5% dividend hangt Shell al jaren rond de koers van €26. Dat noemt men ook wel "dood geld", maar het rendeert lekker.

- €38k: zoals je in mijn anders posts kunt lezen, heb ik uitgelegd hoe ik hier aan kom. Dat is niet over 45 jaar maar over 20 jaar.

Bovenstaande uitkomsten kloppen dus gewoon, daar zit geen rekenfout in. De voorbeelden laten zien dat je zelf veel meer opbouwt dan met je pensioenfonds. Jouw voorbeelden versterken dat juist nog eens.

B at Fire The Boss zei

Het tweede probleem zit hem in je aannamen. Als je uitgaat van 5% dividend en 6% koerswinst heb je het dus over 11% per jaar.

Dit is, zelfs als het voor inflatie is, flink. Eerder zou ik rekenen met een total return (verdeling dividend en koers is totaal niet van belang) van 8-9% voor inflatie en 7% na inflatie. Dan worden je cijfers al heel anders.

Daar komt nog bij dat ook jouw conservatieve aanname flink agressief is. Mijn pensioenopbouw is zo'n 150 euro per maand, en mijn inkomen is ongeveer anderhalf keer modaal. De bedragen die je noemt zijn echt niet realistisch, dus zal de opbouw flink langzamer gaan.

Dan tot slot nog je opmerking dat zelf beleggen dus meer oplevert. Dat kán zo zijn maar hoeft niet. Een pensioenfonds belegt veel defensiever dan 100% aandelen, dus zal hun rendement waarschijnlijk ook lager (en minder volatiel) uitpakken.
Daar komt bij dat je in je pensioen met bruto geld belegt en in je eigen portefeuille met netto geld. Voor dezelfde belegging in eigen beheer gebruik je dus twee keer zoveel geld als voor je inleg in het pensioen.

Al met al geen slecht idee om een bericht over pensioenbeleggen te plaatsen, maar deze was een beetje kort door de bocht!

Mr Groeigeld zei

Hoi B. Goed dat jullie hier kritisch op reageren. Ik had al het idee dat ik ergens een fout maakte ;-)

Mijn 1e voorbeeld is inderdaad irrealistisch, maar het conservatieve voorbeeld leek me best realistisch. Je punt over belasting is een goede.
Ik zal een volgende post wat ruimer door de bocht gaan :-)

Is je €150 pensioenopbouw incl of excl een werkgeversdeel?

B at Fire The Boss zei

Mijn pensioenopbouw is inclusief het werkgeversdeel. De werkgever betaalt 1/3 en de werknemer 2/3. Daarboven kun je zelf natuurlijk bijsparen, afhankelijk van je beschikbare ruimte (afhankelijk van je leeftijd).