11 oktober 2018

Zitten blijven als je geschoren wordt


Gisteren was het al raak: opeens begonnen de beurzen te dalen. Vandaag hetzelfde verhaal. Dit vanwege een samenloop van omstandigheden:
  • Vrees dat de handelsoorlog tussen US en China de economie gaat afremmen.
  • De obligatierentes in Amerika stijgen (beleggers kunnen "veilige" obligaties kopen met 3,2% rendement, dus aandelen worden minder interessant).
  • Olie daalt ruim 5% waardoor oliegerelateerde bedrijven mee dalen.

Het gekke is: afgezien van olie, waren de eerste twee punten allang bekend. De handelsoorlog is al een paar maanden aan de gang, de economie draait als een tierelier maar meer dan dit zal het niet worden (afvlakkende cijfers), en de rente in de VS stond niet opeens gisteren op 3%. Verder was er vandaag en gisteren weinig nieuws. Oftewel: blijkbaar worden een aantal partijen wakker en was bovenstaande nog niet ingecalculeerd. Beetje paniek om niets dus als je het mij vraagt. In de tussentijd maken bedrijven nog steeds goede winst en blijven ze dividend uitkeren.

Wat doe ik op zo'n dag?
NIETS
(ja, werken dan)

Waarom niet? Omdat een daling enorm snel gebeurt, loop je vaak achter de feiten aan. Niemand weet of de daling nu voorbij is, of dat er morgen weer +2% op het bord staat. Ook is het simpelweg niet mijn strategie. Ik kan niet de hele dag de beurs volgen, en al helemaal niet timen (heb ik in het verleden geleerd). Dus hou ik mijn aandelen aan voor de lange termijn en negeer af en toe een flinke daling. Een bekend (beurs)gezegde is "blijf zitten als je geschoren wordt". Dat is ook vandaag van toepassing.

Een ander alternatief: bijkopen. Als de dalingen zijn gestopt, zijn aandelen een stuk goedkoper dan vorige week. Het absolute dividend is nog steeds hetzelfde, dus meer dividendinkomsten voor minder geld (zie ook deel 3 van mijn Masterplan).

Hoe staat mijn portfolio er dan voor? Niet zo best. De afgelopen twee dagen ben ik in totaal zomaar 4,3% verloren, ondanks dat ik aardig gespreid heb. Twee mede-boosdoeners zijn de dalende dollar en de daling van Shell. Ik sta nog net in de plus, maar veel scheelt het niet. Vergis je niet: ook ik baal ervan dat dit gebeurt. Lig ik er wakker van? Nee, want ik beleg met geld dat ik kan missen, en ik onthou de dividend-inkomsten en groei op lange termijn.

Dus mijn aanpak: niet te vaak kijken, op mijn handen blijven zitten, strategie van dividend-inkomsten blijven onthouden.

En morgen eens kijken of er al koopjes zijn ;-)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Bitcoins, beleggen, aandelen, obligaties. Het rendeert allemaal niet hoeveel effort je er ook in stopt. Beter een oud huisje kopen voor weinig, opknappen, verkopen en cashen. Rendement >50%.

Mr Groeigeld zei

Dat kan uiteraard ook, ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk.