18 oktober 2018

Mijn Masterplan (4/4) - fout in mijn Masterplan (finale)


Help een bug! In mijn Masterplan staat een berekening van de benodigde inkomsten op ons 58e (€50k per jaar). Dit is gebaseerd op onze huidige uitgaven. Ondanks dat dit gecompenseerd is naar inflatie over 20 jaar, voelde de €50k als een enorme hoeveelheid, het leek me veel te veel. En wat blijkt: er zit een fout in mijn Masterplan. Daarom alsnog na deel 3 een 4e en laatste deel.


Mijn oorspronkelijke berekening:

  • Uitgaven per maand opgeteld (€4000)
  • Dat gecorrigeerd naar 2% inflatie over 20 jaar (€6000)
  • Daar €2200 vanaf getrokken aan lasten die we dan niet meer hebben (hypotheek, kinderopvang, pensioenopbouw, etc.).
  • Dus €3800 per maand, plus vakanties = €50k per jaar

Wat gaat nu fout:
  1. Ik heb de hypotheek en kinderopvang mee laten groeien met de inflatie, terwijl dit in de praktijk niet zo is. De hypotheekpost blijft hetzelfde, en is er zelfs over 20 jaar niet meer. Kinderopvang groeit veel minder, tevens zijn we daar over een jaar of 4 vanaf.
  2. De €2200 aan lasten die we later niet meer hebben, heb ik berekend op basis van de huidige geldwaarde (anno 2018). Aangezien die meegroeien met de inflatie, is dit bedrag later veel groter.

Daarom een nieuwe berekening:
  • Uitgaven per maand opgeteld: €4000
  • Alle toeslagen, hypotheek en kinderopvang op 0 gezet. Ook alle lasten aangepast die we later niet of minder hebben (pensioenopbouw, minder boodschappen, tanken). Dit is samen ongeveer €2100 aan lasten die ik er vanaf trek. Totaal: €1900. Dit is dus wat we op ons 58e nodig hebben, in huidige geldwaarde (anno 2018).
  • €1900 gecorrigeerd naar 2% inflatie over 20 jaar: €2823
  • Dus €2823 per maand, plus vakanties = €38k per jaar

Dat scheelt opeens €12k per jaar aan benodigde inkomsten! Mijn onderbuikgevoel (dat tegen die tijd rondkomen met €4000 per maand veel te veel was) klopte dus aardig. 


Finale Masterplan


Wat betekent dit nu voor mijn Masterplan:

  • €38k (of $45k) per jaar nodig aan inkomsten (€12k minder dan eerst)
  • Hoe: €500/maand (of $600) aandelen met 3.5% dividend + 6% dividendgroei

Waar ik eerder een verhouding van 4% dividend met 6% dividendgroei aanhield, is het nu verschoven naar 3.5% dividend met 6% dividendgroei. Een minimaal verschil zou je zeggen, maar dit betekent dat er opeens veel meer bedrijven in scope zijn dan eerder het geval was (45 ipv 25 van de top-dividend aristocrats). Zo komt een fout nog eens goed van pas!

Het zal een flinke kluif worden om dit te bereiken, maar ik ga ervoor!



4 opmerkingen:

Sluis zei

Dat is een fijne meevaller ;-) Zelf ben ik ook een dividend belegger, maar ik heb wat moeite om de verschillende scenario's in Excel op te zetten.

Ik zou bijvoorbeeld graag door willen rekenen wat er gebeurd als ik een startportfolio heb met 20 K, 4% dividend, 5% dividend groei en € 500,- inleg per maand. Zou je de Excel sheet op je site willen plaatsen die deze variabelen doorrekent voor een periode van 20 jaar bijvoorbeeld? Dan kan ik er zelf mee spelen en doelstellingen aan hangen.

Alvast bedankt en blijf schrijven!

Mr Groeigeld zei

Bedankt voor je reactie!
Kijk eens of je hier wat aan hebt: https://www.investopedia.com/calculator/dvcal.aspx

Mijn excel bestand doet ongeveer hetzelfde, maar moet ik nog fatsoeneren voor ik hem hier kan delen. Met deze calculator kun je vrijwel hetzelfde doen (en meer).

René zei

Wel grappig: in mijn plan kom ik ook uit op 38k voor een redelijk aangenaam pensioen met z'n tweetjes. De echte vaste lasten (zonder eten/drinken/kleding) zouden dan minder dan 10k moeten zijn.

Mr Groeigeld zei

Grappig dat je op ongeveer dezelfde getallen uitkomt! (het voelt nog steeds als veel geld, ervan uitgaande dat we minder woon/werkverkeer en andere kosten hebben, maar inflatie doet een hoop)