1 oktober 2018

Dividend update - september 2018


Het is 1 oktober, tijd om terug te kijken naar afgelopen maand. Iedere maand zal ik een korte update geven van mijn dividend-inkomsten, aan- of verkopen en de redenen ervan.


Dividend


Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden. In september kreeg ik maar liefst €167 aan dividend uitgekeerd! Dit is wat ik netto in euro's heb ontvangen, dus eventueel omgezet vanuit dollars, met belasting eraf gehaald. Deze belasting kan ik bij mijn belastingteruggave terugvragen, maar dat neem ik hier (nog) niet mee.




Ik heb alles maar omgerekend naar euro's, omdat dat uiteindelijk is wat ik nodig heb (geen dollars). Dit zal echter een fluctuerend beeld geven in mijn overzichten. Ik worstel nog met euro- of dollar-rekening, maar daarover meer in een andere post.

Tot nu toe heb ik dit jaar €629 aan dividend ontvangen, wat een rendement van 2,4% geeft. Dit is een scheef beeld, aangezien mijn inleg gedurende het jaar is gegroeid. Mijn jaarlijks dividend (forward dividend yield) groeit naar €1526 ($1714), wat een jaarrendement geeft van 5,72%.


Portfolio en aankopen


Hieronder een overzicht van mijn portfolio. In september heb ik 16 stuks Realty Income (O) en 8 stuks Iron Mountain (IRM) gekocht. Realty keert maandelijks dividend uit en wilde ik daarom graag in mijn portfolio hebben. Het heeft 25 jaar lang het dividend verhoogd met een 10-jaars groei van 4,4%. Niet de meest harde groeier, maar het maandelijkse dividend doet ook veel. Iron Mountain heeft een 5-jaars dividendgroei van 16% en staat 13% onder het jaarmaximum. Over mijn selectie-proces van aankopen zal ik later een post schrijven. 

Samen met de 14% dividendverhoging van Altria (MO) voegen ze €58 aan dividend toe op jaarbasis (€1526 op jaarbasis).





Geen opmerkingen: