31 oktober 2018

Dividend update - oktober 2018


Het is eind oktober, tijd om terug te kijken naar afgelopen maand. Iedere maand zal ik een korte update geven van mijn dividend-inkomsten, aan- of verkopen en de redenen ervan.



Dividend-inkomsten


Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars, met belasting eraf gehaald). 


Een correctie van de vorige maand: ik zag dat ik een dividend per ongeluk heb meegerekend bij de vorige maand, dat klopte niet en is verschoven naar deze maand.


Samengevat:
  • Dividend oktober: €116
  • Dividend 2018: €717
  • Jaarlijks (forward) dividend: €1631 ($1801, 6,9% stijging t.o.v. vorige maand)
  • Yield on cost: 5,89% (berekend over jaarlijks dividend)





Dit is al de derde maand boven de €100 (en tweede op een rij)! Ook ontvangen we 4,3% van onze jaarlijks benodigde inkomsten (€38k) aan dividend. Dat is nu natuurlijk nog een klein getal, maar zal groeien in de tijd.

De flinke stijging van het jaarlijks dividend komt door nieuwe aankopen (zie onder) en door de stijging van de dollar. 


Dividend-groei


Oktober was voor mij de eerste maand met aankondiging van dividend-groei:

  • ARCC: 2,6%
  • GAIN: 2%
  • IRM: 4%
  • MAIN: 2,63%
  • O: 0,23%

Dit lijkt nog niet op de gemiddelde 6% dividend-groei die ik zoek, maar sommige bedrijven verhogen meerdere keren per jaar (zoals O) hun dividend.


Portfolio en aankopen


Hieronder een overzicht van mijn portfolio. 
Aankopen in oktober:
  • OXLC: 10st
  • IRM: 18st
  • IAEX: 8st
  • SBSI: 12st

De eerste drie aankopen ware een geval "buy the dip". In oktober heeft de beurs flinke bewegingen gemaakt, daar heb ik gebruik van gemaakt. SBSI (Southside Bancshares) heb ik toegevoegd als uitbreiding op mijn portfolio. Het is een "community-focused" instelling voor het verlenen van allerlei financiĆ«le services. Ze hebben 24 jaar lang hun dividend verhoogd met een gemiddelde van 14% over 10 jaar en een huidig dividendrendement van 3,8%.

Samen met de stijgende dollar voegen ze €105 aan dividend toe op jaarbasis.






6 opmerkingen:

De kleine belegger zei

Een mooie maand, mr Groeigeld.

Southside Bancshares ziet eruit als een goede aanvulling op. Het zijn veelbelovende cijfers.

Voor mijzelf zie ik in oktober een dip in de dividend-inkomsten. Ik heb nou eenmaal niet veel bedrijven die in oktober dividend uitbetalen.

Mr Groeigeld zei

Bedankt kleine belegger. Zelf had ik oktober ook niet zo hoog verwacht. De maandelijkse dividend-betalers beginnen al aardig hun steentje bij te dragen.

Mr. Robot zei

Mooi overzicht zo!

Erg netjes dat je een 2e maand op rij hebt boven de €100 euro. Zo te zien sta je al wat verder in jouw reis dan ik, inspirerend!

Zo te zien delen we T, O en IRM op dit moment. :-)

Mr Groeigeld zei

Verder is maar relatief ;-)
Ik ben dit jaar pas begonnen dus voor mijn gevoel sta ik pas aan het begin van mijn reis.

Ben trouwens benieuwd met T komende maanden. Het aandeel is aardig afgestraft afgelopen weken.

Willem zei

Hallo Groeigeld

Prima portefeuille ben je aan het opbouwen ziet er goed goed uit, ik zal wel proberen om wat meer gevestigde bedrijven te kopen die het label dividend king of challenger hebben die verhogen eigenlijk altijd hun dividend wel en zijn stabieler bij een beursdaling.
Succes ermee ik ga U zeker volgen

Mr Groeigeld zei

Bedankt Willem, ook voor je tip!

Eigenlijk bouw ik mijn portefeuille op met een drietraps-raket. Daarover zal ik later nog een post aan besteden.